Invigning delsträcka 1 av Västkustleden

Invigning delsträcka 1 av Västkustleden

Västkuststiftelsen har tillsammans med Turistrådet Västsverige, Södra Bohusläns turism, Ett Enat Bohuslän och kommunstyrelseordföranden från berörda kommuner cyklat etappen Göteborg – Ljungskile, en del av den nya Västkustleden.

På uppdrag av det kommunala samarbetsorganet Ett Enat Bohuslän och med finansiering från Västra Götalandsregionen är Västkuststiftelsen ledhuvudman och arbetar tillsammans med bland annat berörda kommuner och Västsvenska Turistrådet för att förverkliga drömmen om en cykelled genom Bohuslän.

Totalt planeras leden bli cirka 250 km lång på en sträcka med god tillgänglighet till kollektivtrafik.

7 västsvenska kommuner
Västkustleden tar dig genom sju västsvenska kommuner, från Göteborg till Strömstad via Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Munkedal, och Tanum. Genom västkustens varierande landskap från kulturhistoriska jordbruksmarker och skogarna till havet binder Västkustleden samman en rad sevärdheter, som bland annat Göteborg, Bohus fästning, Bohusläns Museum, världsarvet Tanums hällristningar och Fjällbacka, för att bara nämna några.