Besök oss under Västerhavsveckan

Besök oss under Västerhavsveckan

Under årets upplaga av Västerhavsveckan finns Västkuststiftelsen ombord på toppsegelskonaren Kvartsita. Besök oss där för att lära dig om marint skräp, få koll på leder och naturreservat eller häng med Föreningen Strandstädarna ut på en strandstädartur!

Årets Västerhavsvecka startar med invigning i Fjällbacka den 6 augusti och pågår sedan till den 14 augusti med aktiviteter längs hela västkusten. Under rubriken ”Ett skepp kommer lastat – för ett renare hav” kommer Västkuststiftelsen finnas ombord på toppsegelskonaren Kvartsita som lägger till i ett flertal hamnar under veckan.

Hos oss på Västkuststiftelsen lär du dig om marint skräp och får koll på hur appen ”Strandstädarkartan” fungerar. För de allra minsta har vi med oss våra pyssellådor med plastskräp från havet som man kan låna en stund för att bygga spännande kreationer. För dig som är sugen på att vandra i närområdet kommer det även finnas foldrar att hämta och möjlighet att ställa frågor om leder och naturreservat.

Toppsegelskonaren Kvartsita
Häng med och strandstäda
Under veckan gör dessutom Föreningen Strandstädarna dagliga strandstädarturer med sin städbåt, och du kan hänga med! Varje tur har ett begränsat antal deltagare om 12 personer, så för att knipa en plats måste du boka en gratisbiljett. På Billetto hittar du alla turer, det är också där du väljer ort och bokar din plats. Om en tur inte blir fullbokad kommer det finnas möjlighet till drop-in. Turerna tar runt tre timmar med samling klockan 12.45 och återkomst cirka klockan 15.45.

Forskare ombord

Ombord på Kvartsita kommer också ett antal forskare från Göteborgs universitet finnas för att berätta om havet utifrån olika perspektiv. De lär dig om alltifrån mareld, marina kolonilotter och självlysande havsdjur till bränslen, hybridoljor och friluftslivets miljöpåverkan.

Program

På Västerhavsveckans webbplats hittar du det fullständiga programmet med veckans samtliga aktiviteter. Under rubriken ”Ett skepp kommer lastat – för ett renare hav” finns information om vad som händer på Kvartsita och vilka hamnar hon kommer lägga till vid.

Om Västerhavsveckan

Västerhavsveckan startade 2008 på initiativ av Västra Götalandsregionens miljönämnd. Tillsammans med ett 100-tal aktörer anordnas aktiviteter för alla åldrar. Medverkande arrangörer är till exempel universitet, institutioner, museer, ideella föreningar och privata företag.