Vinnarna har korats - Näringslivsgalan Guldstänk

Guldet haglade ner på alla vinnare under kvällens näringslivsgala. Under festliga förhållanden presenterades vinnare i Guldstänks kategorier; Årets Företagare, Årets Nystartare, Årets Innovatör, Årets Marknadsförare, Årets Exportföretag och Årets Miljöpris med hedersutmärkelser i kategorierna Årets Citysamverkare och Årets Rekryterare. Kvällens gäster och deltagare glänste ikapp med konferencieren Johan Wester och sångerskan Veronica Maggio, som stod för underhållningen. Nytt för årets gala är att medborgarna har fått vara med och påverka resultatet av vinnare genom röstning.

Årets vinnare försågs i år med en exklusiv statyett gjord i glas, skiffer från Grythyttan och 23 karats bladguld gjord av konstnären Unna Katz. Förutom detta mottogs vinnarna av diplom, medalj, blommor och 932 personer som klappade händer i takt. För de som inte kunde närvara på galan sändes festligheterna live via vlt.se.

Årets Företagare 2013

SmartShake AB

Årets Marknadsförare 2013

Skultuna Messingsbruk AB

Årets Nystartare 2013

Distriktssköterskegruppen Cura AB

Årets Innovatör 2013

Catheasy Västerås AB

Årets Exportföretag 2013

Robot System Products AB

Årets Miljöpris 2013

Kraftpojkarna AB

Årets Företagare 2013

SmartShake AB

Motivering:

Utmaningen att våga tro på sin idé i alla lägen är grunden för ett lyckat företagande. Och när kreativitet, entusiasm, beslutsamhet, övertygelse, envishet, mod och jäklar anamma samsas i en och samma entreprenör händer det grejer. Smarta grejer. Det är med stolthet vi konstaterar att denna västeråsentreprenör skakar om en hel värld.

VD: Mikael Bergström

Tel: 073-535 77 77, 021-444 10 90

E-post: mikael@smartshake.com

Hemsida: www.smartshake.com

Utdelare: Företagarna Västerås.

Kontakt: Peter Ovrin ordförande Företagarna, 070-388 87 54, peter.ovrin@jocus.se eller Tiina Magnusson vice ordförande Företagarna, 073-685 33 36, tiinamagnusson@hotmail.com

Årets Marknadsförare 2013

Skultuna Messingsbruk AB

Motivering:

God marknadsföring är summan av ambition, målmedvetenhet, hårt arbete och utveckling. Årets marknadsförare har i traditionens och den lokala historiens tecken och genom intelligenta samarbeten skapat sig ett namn och stark position på dagens trendhimmel. Företaget har samlat en skattkista av produkter som förtjänar mer än ett ögonkast eller ett besök. De har spridit sig gränslöst som ringar på vattnet och satt guldkant på tillvaron hos många, även bland finrummens kristallkronor. Priset som Årets marknadsförare tilldelas… Skultuna Messingsbruk!

VD: Victor Blomqvist

E-post: anders.johansson@skultuna.com

Hemsida: www.skultuna.com

Platschef: Anders Johansson

Tel: 021-783 09, 073-673 50 55

Utdelare: MIV (Marknadsföreningen i Västerås).

Kontakt: Eva Favaro, ordförande i MIV (Marknadsföriningen i Västerås) 070-465 70 11, eva.favaro@mimer.nu, Johan Lövqvist, suppleant i MIV (Marknadsföriningen i Västerås) 070-733 33 21, johan.lovqvist@erikslund.com

Årets Nystartare 2013

Distriktssköterskegruppen Cura AB

Motivering:

Årets Nystartare har med stor kraft, energi och vilja, på kort tid byggt upp en hållbar och lönsam verksamhet. Årets Nystartare har skapat ett flertal arbetstillfällen och fortsätter att växa. Visionen är att företaget ska vara en betydelsefull aktör i sin bransch. Omsorg och omtanke styr det dagliga arbetet och Årets Nystartare är goda förebilder för många människor oavsett bakgrund och härkomst.

Verksamhetschef: Liloz Feyzi

Tel: 021-13 04 04, 073 6401 926

E-post: info@dsk-cura.se

Hemsida: http://www.dsk-cura.se/

Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Innovatör 2013

Catheasy Västerås AB

Motivering:

Smarta lösningar på stora problem är alltid ett bra grundrecept för en innovation! Årets Innovatör har visat på enastående innovationsrikedom, risktagande och beslutsamhet att nå hela vägen! Årets innovation är patenterad och har fått nationella forskningsanslag. Innovationen har dessutom inte bara kundmässiga fördelar utan går också att ekonomiskt räkna hem.

Ägare: Christopher Holmström

E-post: catheasyab@tele2.se

Hemsida: http://www.catheasy.se/

Utdelare: ALMI Företagspartner Mälardalen

Kontakt: Billy Bergåker, VD, 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Årets Exportföretag 2013

Robot System Products AB

Motivering:

Årets Exportföretag har lyckats med konststycket att under lång tid ha en mycket god exportutveckling, kombinerad med solid ekonomi och ett kontinuerligt positivt rörelseresultat. En av framgångsfaktorerna är att den globala försäljningen är lokalt förankrad - en annan framgångsfaktor är naturligtvis ett gott samarbete med företag i regionen. Omsättningen har sedan flera år bara ökat och ökat på den internationella marknaden.

Land har adderats till land. Detta företag är definitivt en produkt av vår stad, de ligger i framkant när det gäller innovativa produkter och flexibel tillverkning. Företaget har ökat sin export med drygt 200 % under de senaste 3 åren och har idag en exportandel på imponerande 56 %. Ett gediget tekniskt kunnande samt kreativa innovatörer ser till att robotar blir unika utförare - anpassade efter varje kunds önskemål.

VD: Ola Wallster

E-post: ola.wallster@robsyspro.com

Hemsida: www.robotsystemproducts.com

Utdelare: Handelskammaren i Mälardalen, Länsförsäkringar i Bergslagen, PwC..

Kontakt: Christina Hedberg VDHandelskammaren i Mälardalen, 019 - 689 3525, 0706-68 65 22, christina@handelskammarenmalardalen.se. Anette Windahl försäljningschef Länsförsäkringar i Bergslagen, 021-17 73 31, 073-069 83 31, Windahl Anette, anette.windahl@lfbergslagen.se. Ulrika Klacksell kontorschef PwC, 010-212 77 58, ulrika.klacksell@se.pwc.com

Årets Miljöpris 2013

Kraftpojkarna AB

Motivering:

Med envishet, professionalitet, stort mod och en nypa ödmjukhet visar årets miljöpristagare vägen in i framtiden. Med stor entusiasm, kraft och energi har de skapat ett klimatsmart mästerverk som förstärker Västerås position i energisverige. Företaget skapar stolthet långt utanför Västerås gränser och genomsyras av samverkan mellan samhälle, forskning och företagande. Solen skiner över Västerås och Nordens största solcellspark, en reklampelare och vägvisare in i framtiden.

Försäljningschef: Christian Tapper

E-mail: tapper@kraftpojkarna.se

Hemsida: www.kraftpojkarna.se

Utdelare: Västerås Stad

Kontakt: Ulla Persson, 021-39 22 22, ulla.persson@vasteras.se

Årets Citysamverkare 2013

Jonas Bresser, Växhuset

Motivering:

Mannen som leder arbetet med Västerås Barnfestival, Kulturnatten och kultursommarjobbare och som med en entusiasm utöver det vanliga bidrar på ett exceptionellt sätt till Västerås Stadsliv. På ett naturligt sätt har han bidragit att kulturen har kommit in i västeråsarnas liv.

Han har ett otroligt engagemang och brinner för kultur och för att aktivera barn och vuxna i det musikaliska och kulturella i Västerås. Han är delaktig i allt som sker och man ser honom på många evenemang som anordnas i Västerås. Jonas har ett otroligt driv och utan honom hade Västerås inte haft ett Växhus utan det hade varit ett Växthus istället.

Utdelare: Västerås Citysamverkan

Kontakt: Maria Fors, VD/Cityledare, 070-532 53 30, maria.fors@vasterascity.se

Årets Rekryterare 2013

Twindej AB

Motivering:

Varje år på Guldstänk utser Jobba i Västerås en arbetsgivare som förtjänstfullt arbetat med strategisk kompetensförsörjning och på ett positivt sätt bidragit till att utveckla arbetsmarknaden i Västerås.

Årets rekryterare startade hemma i garaget 2009 och leds av ett tvillingpar. Genom att nyttja kompetens från flygbranschen till tåg och energi har årets pristagare vuxit, utvecklats och varit ett förstaval för stora teknikföretag i Västerås. Av de senaste 20 rekryteringarna kommer 50 procent från flyget – och tar med sig 300 år av kompetens från flygbranschen. I en branschnisch med risk för rundgång visar pristagaren nytänkande och lockar ny kompetens till Västerås samtidigt som antalet anställda ökat med 67 procent. Det vill vi premiera!
Årets rekryterare 2013 är Twindej AB.

Utdelare: JIV (Föreningen Jobba i Västerås)

Kontakt: Björn Nordén, Verksamhetschef Jobba i Västerås 070-718 18 17, bjorn@jiv.se. Camilla Törngren, Ordförande Jobba i Västerås, 070 - 554 10 74, camilla.torngren@vidimera.com

För frågor angående Guldstänk kontakta:

Evenemangsansvarig: Alf Westerdahl, alf.westerdahl@vasteras.se, 021-39 01 15

Projektledare: Annika Nehrer, annika@nehrer.se, 073-853 58 46

PR: Jennie Sträng, jennie.strang@vasteras.se, 076-569 01 92.

Vill du ladda ner bilder? De kommer finnas tillgängliga from 14 mars.

Guldstänk – historia

Näringslivsgalan Guldstänk skapades från början till följd av att det fanns ett behov av förebilder och ambassadörer för företagande, innovationer och marknadsföring i Västerås. Genom att lyfta näringsidkare skapades en stolthet och ett driv att bidra till Västerås utveckling och tillväxt.

2004 gick den första galan av stapeln och lockade 500 gäster. Som alltid när något arrangeras för första gången fanns en oro att det inte skulle komma några gäster. Break-even låg på 250 gäster och resultatet var överraskande då det kom 100 procent fler än man hade räknat på. Arrangörsgruppen ser i stort sett ut som den gjorde från början och lockar idag dryga 900 deltagare.

Genom åren har företagare, organisationer, innovatörer och marknadsförare hyllats för deras insatser och arbete. Deltagare har minglat och skapat nätverk och kontakt. Detta har bidragit till att Guldstänk blivit en årlig återkommande näringslivsgala där nya nominerade och vinnare föds och utvecklas.

Nytt för i år är samordningen mellan tidigare vinnare och de nominerade. Måndagen den 10 februari anordnades en träff för dessa parter där tidigare pristagare fick dela med sig av vad vinsten inneburit för dem och hur de använt segeråret. De nominerade fick ta del av handfasta tips på marknadsföring, hur man kan hantera en eventuell vinst och lära sig att stå inför en stor publik.

www.guldstank.se

www.facebook.com/guldstank

Instagram: @guldstank, #guldstänk

Twitter: @guldstank021, #guldstänk

Guldstänk är Västerås största nätverksträff där syftet är att hylla det företagsamma Västerås. Utmärkelserna delas ut för att inspirera och motivera samt premiera företagsamma företagare och organisationer som utvecklar sina verksamheter och förverkligar sina visioner i Västerås.

Arrangörer är Företagarna, Almi Företagspartner, Handelskammaren, Marknadsföreningen i Västerås samt Västerås stad.

• årets exportföretag
  • årets miljöpris