Lekia öppnar i Kvarteret Igor

Lekia öppnar i Kvarteret Igor

Lekia är Sveriges största lekkedja, med över 170 enskilda butiker i Sverige och Norge. Dessutom är de en av Skandinaviens största grossister inom Lek och Baby. Lekia finns på den lilla orten, i det stora köpcentret och mitt i city.

Daniel Åhlund äger 7 butiker och denna i Västerås city blir hans 3:e i Västerås.
– Nu är det äntligen dags att öppna i Västerås City. Vi har hittat ett fantastiskt läge mitt i Kvarteret Igor, precis intill deras nya satsning på mötesplats för barn. Jag tror starkt på stadskärnan som handelsplats och ser fram emot att bidra med vårt utbud till Igor och city.

– Jag vill skapa en destination med hög kvalitet, bra service, fackkunskap och evenemang. Allt börjar med lek och det är viktigt att våra butiker inspirerar barn till utveckling, säger ägaren Daniel Åhlund.

En Lekiabutik kan se olika ut inuti, men alla heter Lekia och har samma grundsortiment och kundpolicy. Lekia erbjuder de bästa, senaste, roligaste och trendigaste leksakerna för alla åldrar, små som stora barn.

Jens Halvarsson, utvecklingschef på Stadsrum Fastigheter:
– Vi fortsätter att utveckla Kvarteret Igor och Västerås City för att skapa levande stadsrum. Etableringen av Lekia och ett nytt lekområde samt att investera i en varmare interiör kommer skapa en naturlig mötesplats för alla. I höst öppnar vi ett till viss del nytt och uppgraderat Kvarteret Igor med nya ankarhyresgäster vilket ligger helt i linje med vårt sätt att utveckla och skapa fungerande och livfulla stadskärnor.

– Våra fastighetsägare jobbar varje dag för att stärka citys utbud. Nu har vi ytterligare en önskad aktör på plats som starkt kommer att bidra till utveckling av Kvarteret Igor och vårt gemensamma mål. Tillsammans skapar vi Sveriges bästa city, säger Maria Martinsson, vd på Västerås Citysamverkan.

Lekia planerar att öppna i slutet av september. Butiken blir ca 300 kvm och kommer att anställa 4 personer.

Kontaktpersoner:
Daniel Åhlund, Lekia, daniel.ahlund@lekia.se, 073-526 76 77
Jens Halvarsson, Stadsrum Fastigheter AB, jens.halvarsson@stadsrumfastigheter.se, 070-221 41 95
Maria Martinsson, Västerås Citysamverkan, maria.martinsson@vasterascity.com, 070-532 53 30

”För Sveriges bästa city! I samspel med hela vår stad ska vi göra vårt vardagsrum till något som alla kan älska och vara stolta över. Där det är enkelt att bo, arbeta och uppleva. Ett city där det är lätt att trivas, träffas och njuta av livet. Ingenting är omöjligt, när vi gör det tillsammans.”

Västerås Citysamverkan ägs av två föreningar. Näringsidkare respektive fastighetsägare i city har bildat var sin förening, Västerås Cityförening samt Föreningen Fastighetsägarna i Västerås City. Gemensamt har dessa föreningar bildat Västerås Citysamverkan AB, där föreningarnas aktiva verksamhet sker.

Vår vision: För Sveriges bästa city!
Västerås City ska vara ett attraktivt och hållbart city. En självklar plats för att trivas, träffas och njuta av livet. Ett city som västeråsarna älskar och är stolta över. Ett city vi ständigt skapar, tillsammans. Där alla är välkomna.