Vasaloppets vintervecka 2013 summerad i siffror

Vasaloppets vintervecka 2013 summerad i siffror

Efter en solig och fin avslutning den första söndagen i mars kan även 2013 års vintervecka sammanfattas i ett större deltagande än någonsin. Årets 66.212 anmälningar är en ökning med 5 procent jämfört med rekordåret 2012. Av dessa åkare kom hela 58.100 till start varav 55.922 tog sig förbi upploppet och igenom målportalen i Mora.

– Vinterveckan 2013 är det största arrangemanget vi någonsin gjort och att döma av reaktionerna vi fått såhär långt, även ett av de allra bästa. Jag är otroligt imponerad av att se hur funktionärer, anställda och partners med sådan entusiasm levererar ett arrangemang av så hög kvalitet. Det är just detta som är anledningen till att så många väljer att komma tillbaka år efter år, säger Anders Selling om sin första vintervecka som vd för Vasaloppet.

Antal anmälda: 66.212, nytt rekord!
Antal startande: 58.100, nytt rekord!
Antal som åkte i mål: 55.922, nytt rekord!

– Det börjar snart bli tjatigt att prata om alla rekord, men det är såklart svårt att inte glädjas över engagemanget. Med hänsyn till bland annat kvaliteten på upplevelsen kan inte vinterveckan bli så mycket större. Fokus nu blir förutom att fortsätta förfina arrangemangen att öka kännedomen om sommarveckan. Med satsningen på CykelVasan hoppas vi kunna motivera ännu fler att hitta en rolig och passande träningsform. Vi blir över 20.000 deltagare i augusti och här ser vi stor potential att växa kommande år, säger vd Anders Selling.

Sammanfattad statistik från Vasaloppets vintervecka

– Åtta lopp under tio dagar lockade i år 66.212 anmälda deltagare. Som jämförelse så var 63.142 anmälda 2012, 59.161 år 2011, 57.560 år 2010 och 48.184 år 2009.

– 58.100 startade och endast 2.178 bröt sitt lopp. 55.922 tog sig i mål (inklusive StafettVasans fem sträckor), vilket gör att det var fjärde året i följd som över 50.000 åkare nådde målet i Mora.

– Av de totalt 58.100 startande var 22.542 kvinnor, en andel på 39 procent. I söndagens Vasalopp var det rekordstort kvinnligt deltagande med nästan två tusen anmälda damer, närmare bestämt 1.972 stycken vilket innebar 14,4 procent kvinnor.

– Vad gäller själva Vasaloppet på söndagen startade 93 procent av de anmälda. Av de 14.712 startande gick 13.805 i mål. 6 procent av åkarna bröt Vasaloppet. För komplett statistiksammanställning över de olika loppen, se nedan.

– Antal utländska deltagare var 7.085 (11 procent av samtliga deltagare) från 49 nationer.

– Största nationer (efter Sverige) var: Norge med 4,9 procent av alla anmälda deltagare, Danmark 1,7 procent, Finland 1,1 procent, Tyskland 0,7 procent och Tjeckien 0,3 procent. Därefter följde i tur och ordning Italien, Schweiz, Frankrike och Nederländerna.

– De största länen var Stockholms län med 25,4 procent av samtliga deltagare, Västra Götalands län 16,1 procent, Dalarnas län 10,2 procent samt Uppsala län 5,3 procent och Gävleborgs län 4,5 procent.

– I snitt hade SVTs Vasaloppssändning 1.873.000 TV-tittare under söndagens 89:e lopp. Som mest hade sändningen 2.289.000 tittare - en fjärdedel av Sveriges invånare!

– TjejVasan, som för andra året i rad direktsändes från start till mål, sågs av ca 500.000 TV-tittare.

– 2013 sänds Vasaloppet av 17 TV-bolag världen över: PCTV Mexico, MTV3 Finland, SVT Sverige, TV2 Norge, Czech TV Tjeckien, Band Sport Brasilien, Nova Sport Grekland, Nova Sport Cypern, Viasat Danmark, Viasat Sport Baltics Estland, Viasat Sport Baltics Lettland, Viasat Sport Baltics Litauen, SPTV Kroatien, Slovak Sports TV Slovakien, Sport+ Frankrike, ARD/ZDF News Tyskland and EBU News Europa.

– Vasaloppets hemsida vasaloppet.se hade under Vasaloppssöndagen den 3 mars 598.502 unika besökare (med totalt 8.592.418 sidvisningar).

– Vasaloppets populära mobilapplikation, som möjliggör bevakning av samtliga åkare ute i spåret, hade ca 80.000 aktiva användare under vinterveckan. Under söndagen så var den Sveriges mest nedladdade iPhone-app, alla kategorier.

– För andra året i rad kunde alla åkare hejas på i spåret med hjälp av Vasaloppshälsningen – ett initiativ från Vasaloppets huvudsponsor Alecta som genom storbildskärmar längs spåret erbjöd alla åkare att få hälsningar från nära och kära. Nästan 15.000 hälsningar skickades in för att inspirera och peppa i spåren. Alla hälsningar går att se i efterhand på www.alecta.se/vasaloppet2013

– Kungligheter återfanns även under årets vecka. Prins Carl Philip gjorde premiär i StafettVasan där även flickvännen Sofia Hellqvist ställde upp med ett lag. Danmarks Kronprins Frederik gav sig på Vasaloppet för andra gången i rad och körde Vasaloppet på 6.37.19.

– Bland övriga uppmärksammade åkare i Vasaloppet fanns Anja Pärson (7.48.47), Vattenfalls VD Öysten Löseth (5.48.29), OS-roddarna Lassi Karonen (4.46.13) och Olaf Tufte (4.24.34), kändiskocken Paul Svensson (8.12.19) och Schweiz nyvalde president Ulrich Maurer (8.08.46) för att nämna några.

– 82-årige Bengt Eriksson åkte sitt 60:e Vasalopp i rad - på tiden 8.16.09!

– Totalt arbetar över 3.000 funktionärer ideellt under vinterveckan till förmån för sina klubbar och föreningar. Vasaloppets verksamhet genererade cirka 18 miljoner kronor tillbaka till idrotten under förra året, varav cirka 50 procent i form av överskott till ägarklubbarna (IFK Mora och Sälens IF), cirka 30 procent i form av ersättning till de föreningar som bistår med funktionärer och cirka 20 procent i form av avgifter till Svenska skid- och cykelförbunden som i sin tur fördelas ut till deras idrottsföreningar. Med anledning av ännu en bra vinter i år har de stora utgifterna för snötillverkning kunnat utebli och därmed väntas ett gott resultat även för 2013.

FAKTA/Vasaloppets Vintervecka (2012 års siffror inom parentes)

Anmälda

58100 (54220)

55922 (52689)

2178 (1531)

Noterat i övrigt: Anmälan till det 90:e Vasaloppet 2 mars 2014 och de övriga loppen i Vasaloppets vintervecka 2014 öppnar söndag 17 mars kl 08.00, på vasaloppet.se

OBS! Högupplösta bilder från Vasaloppet 2013 finns här:

Vasaloppets resultatlistor för media:
Hemsida: http://media.vasaloppet.se
Användarnamn: vasa
Lösenord: media

Söndag 17 mars: Anmälan för vinterveckan 2014 öppnar kl 08.00 på vasaloppet.se
Fredag 16 aug:
CykelVasan 30, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: UngdomsCykelVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 16 aug: CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 17 aug: CykelVasan 90, 95 km. Startplats Sälen (FULLTECKNAT 120919)120919)
Lördag 24 aug: VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.

Text och bilder är för fri publicering.

Jon Svensson, Marknads- och Försäljningschef
E-post: ola.granfeldt@vasaloppet.se