Internationell konferens för att utbyta erfarenheter

Internationell konferens för att utbyta erfarenheter

Sedan 1990 har ett samarbete pågått med det svenska Vasaloppet och loppen i USA och Japan men 2006 valdes också det kinesiska Vasaloppet in i gemenskapen.
– Vi kommer utbyta erfarenheter och se hur det går i de andra länderna, vi här i Sverige ligger långt fram i utvecklingen och har mycket att dela med oss av, berättar Ulf Hållmarker, ordförande i Vasaloppsföreningen Sälen Mora.

Chans att se Vasaloppet på nära håll
Representanter från de internationella loppen kommer få chansen att följa med några funktionärer ut för att på nära håll se hur organisationen fungerar.
– Vi har alla något att lära, i år kommer vi bland annat från Vasaloppet berätta mer om tävlingen Ski Classics och Vasaloppsarenan, berättar Hållmarker.

Vasaloppet Passort stimulerar till besök
Under åren har utbytet länder emellan lett till Vasaloppet Passport där man försöker få åkare att åka alla de fyra loppen och därefter blir man belönad med medalj. Hållmarker har själv varit på plats för alla de andra loppen och har även deltagit som åkare.
– Vi kommer nu under konferensen också se hur det går med de här passen och hur många det är som faktiskt genomför och åker alla loppen, säger han.

Kulturellt utbyte för unga
Vart annat år genomför man också ett ungdomsutbyte där man ger unga en chans att utbyta erfarenheter och lära känna nya kulturer.
– I fjol var man i Kina och där fick deltagarna förutom att få en större insyn i de andra organisationerna också chansen att besöka arbetsplatser och lära känna nya vänner för livet, berättar Ulf Hållmarker.

Under konferensen på torsdag kommer man få en mer utförligt rapport även om detta.

Internationella systerlopp:

• Amerikanska Vasaloppet körs i Mora, Minnesota, med bland annat ett 58 km långt skejtlopp.
  • Vasaloppet China körs i Changchun, Jilin, och är 50 km långt.
  • Vasaloppet i Japan består av flera lopp upp till 45 km i Kamuicho, Asahikwa på Hokkaido.

Beroende på de olika förhållande i de olika länderna som snötillgång och liknande är loppen inte fullt lika långa som i Sverige där Vasaloppet sträcker sig över 90 km.

International Vasa Skiing Exchange

The international exchange program started in 1990 between Sweden, Japan and USA. Since 2006 China is also a part of the Vasaloppet family.

Vasaloppet ski races wants to support each other and try to recruit skiers from our countries to take part in all the other races not only the Swedish one. This project is called Vasaloppet Passport and the skiers who manage to complete all the four races are awarded with a medal.

Except for the race exchange between the countries there is a project to let young people from all the countries exchange experiences, learn more about different cultures and make friends for life.

All this will be discussed during the international conference witch will be held on Thursday during Vasaloppet's Winter Week in Mora.

Kontaktpersoner:

Ulf Hållmarker, ordförande Vasaloppsföreningen Sälen Mora
ulf.hallmarker@telia.com

Monica Eriksson, marknadschef
monica.eriksson@vasaloppet.se

Fria högupplösta bilder från Vasaloppet:

Text och bilder är för fri publicering.

Vasaloppets vintervecka 2012:
Fredag 24 feb: KortVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Lördag 25 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.

Söndag 26 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.

Söndag 26 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen.

Måndag 27 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen.

Tisdag 28 feb: HalvVasan, 45 km. Startplats Oxberg.

Fredag 2 mars: SkejtVasan, 30/45 km. Startplats Oxberg.

Fredag 2 mars: StafettVasan, 9 km – 24 km. Startplats Sälen.

Söndag 4 mars: Vasaloppet, 90 km. Startplats Sälen.

Vasaloppets sommarvecka 2012:
Fredag 10 augusti: CykelVasan 30, 30 km och CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 11 augusti: CykelVasan, 90 km. Startplats Sälen.

Lördag 18 augusti: VasaStafetten, 4,4
–15 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 19 augusti: StavgångsVasan, 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.