Utställning med Lars Tunbjörk öppnar 22 september

Den 22 september öppnar en ny fotoutställning på Värmlands Museum i Karlstad, med bilder från fotograf Lars Tunbjörks skildring av modeveckan i Paris 2004. Ett uppdrag som resulterade i ett uppmärksammat bildreportage som sedan belönades med ett förstapris i World Press Photo 2005.

När Lars Tunbjörk gick bort 2015 stod familjen med ett stort fotografiskt kulturarv, ca 500 000 negativ och ca 10 000 bilder, pressklipp och annat material som han lämnat efter sig. Lars Tunbjörks livskamrat, Maud Nycander, samlade vänner, kollegor, samarbetspartners etc. och bildade Lars Tunbjörks Stiftelse, för att bevara och tillgängliggöra det unika bildmaterialet. Utställningen Paris Fashion Weekär ett resultat av stiftelsens pågående arbete. Vidare öppnar en stor retrospektiv utställning på Fotografiska i Stockholm i september.

Lars Tunbjörk (1956-2015) - en av vår tids största fotografer, började sin fotografiska bana redan som tonåring vid Borås Tidning. 1982 utsågs han till Årets fotograf av Pressfotografernas klubb. Med boken Landet utom sig (1993)fick han sitt internationella genombrott med många internationella uppdrag och utställningar.

www.larstunbjork.org

Utställningen Paris Fashion Week är producerad av Lars Tunbjörks Stiftelse, med generöst stöd av Svenska Postkodstiftelsen. Utställningen har tidigare visats på Borås Konstmuseum. Visas på Värmlands Museum 22 september till 2 december 2018.

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med mer än 200 000 besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra tre filialer. Värmlands Museum är ett av 24 länsmuseer i Sverige. Tillsammans är vi Sveriges största museum.

Åsa Hallén

Presskontakt Länsmuseichef 054-701 19 25