Succé för den nordiska premiären av 1001 Inventions

Succé för den nordiska premiären av 1001 Inventions

Den prisbelönta, internationella idé- och vetenskapshistoriska utställningen lyfter fram vetenskapliga och kulturella bedrifter under den muslimska civilisationens guldålder mellan åren 600 och 1600. Samma period som ofta benämns som ”den mörka tiden” i västerländsk historia.

Och även i Sverige uppskattas utställningen och flera av gästerna var rörande överens om hur viktig 1001 Inventions är.

–  När vi läser om den muslimska världen handlar det ofta om kulturkrockar, problem och krig – men här visas den ljusa delen av deras historia, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Och den förre FN-ambassadören Margot Wallström är inne på samma linje:

-  Det här är en unik utställning som bygger på vetenskapshistoria. Ofta när vi tänker på den muslimska världen så får det en religiös eller politisk prägel, men den här utställningen visar på det kulturella och vetenskapliga.

-  Den täcker den mörka tiden, men den är inte svarta år, det var en mycket utvecklad kultur och en värld som är okänd för oss och där vi kan spåra uppfinningar som vi använder oss av än i dag.

-  Kunskap botar fördomar och vi får en annan respekt för den muslimska världen. Och jag är mycket imponerad av Värmlands Museums arbete som jag tror kommer ha en varaktig betydelse för att bygga broar mellan kulturer.

1001 Inventions - Discover the Muslim Heritage in Our World

Värmlands Museum 30 augusti 2013 till 19 januari 2014

Utställningen är 1000 kvadratmeter med 60 interaktiva stationer och bygger på sju olika teman:

Sjukhus lär ut hur gamla lärdomar om hälsa har influerat dagens medicin.

Hem visar tusenåriga uppfinningar som fortfarande har betydelse för vårt vardagsliv.

Marknad berättar om hur tongivande idéer spreds genom resor och handel.

Skola pekar på bibliotekens och lärandets koppling till historien.

Stad förklarar varför öst och väst har ett gemensamt arkitektoniskt arv.

Värld berättar om upptäcktsresande för 1000 år sedan.

Universum visar hur astronomer vidgade vår uppfattning om universum.

Utställningen har fått flera utmärkelser och prisats för sin pedagogik. Hittills har över tre miljoner personer tagit del av 1001 Inventions: Discover the Muslim Heritage in Our World.

Utställningen är producerad av stiftelsen FSTC (Foundation for Science Technology and Civilisation), en brittisk ideell vetenskaplig, ickereligiös och ickepolitisk organisation.

Annelie Jansson

Kommunikationsansvarig