Succé för 1001 Inventions på Värmlands Museum

Succé för 1001 Inventions på Värmlands Museum

85 000 personer har besökt den internationellt mycket uppmärksammade vandringsutställningen 1001 Inventions - Discover the Muslim Heritage in Our World under de knappt fem månader den visades i Sverige på Värmlands Museum.
Aldrig någonsin har en enskild utställning på museet besökts av så många
personer.

Av de 85 000 besökarna var över hälften barn och unga under 25 år. Värmlands Museum har tillsammans med de värmländska kommunerna, friskolorna, Wettergrens stiftelsen och Tågkompaniet gjort det möjligt för alla skolelever upp till 18 år att besöka utställningen.

-  Att 30 000 elever besökt utställningen visar i allra högsta grad att kultur är något som de värmländska skolorna efterfrågar och prioriterar högt. Det som behövs är en bred samverkan för att klara av att möta denna efterfrågan något som arbetet med 1001 Inventions visar är möjligt, säger Henrik Ramberg, pedagog på Värmlands Museum.

Besökare från hela Sverige har besökt utställningen, såväl vuxengrupper som skolklasser.  Museet har även fått ett flertal internationella besök under utställningsperioden.

- Det har varit museets största utställningssatsning någonsin och som sådan mycket lyckad. Vi har bidragit till större kunskap om en del av vetenskapshistorien och en del av världen som många vet väldigt lite om. Vi har nått nya målgrupper och fått en otroligt positiv respons från våra besökare.
Jag är väldigt glad över de samarbeten som gjort detta möjligt och över att så många hittat hit,
säger läsmuseichef Åsa  Hallén.

Flera parter både regionalt och nationellt har bidragit till att utställningen blivit en succé. Region Värmland är en av dem.

- Jag är stolt över att Värmland har fått vara värd för den här utställningen. Jag är också glad över att så många skolbarn har haft möjlighet att se den och hoppas att den har inspirerat till ett ökat intresse för vetenskap och teknik, säger Tomas Riste, regionråd.

-  Utställningen har ökat kunskapen om att det vi i vår historiebeskrivning kallar den mörka medeltiden samtidigt var en fantastisk innovationsperiod i den muslimska delen av världen. Den kunskapen är viktig att bära med sig idag. Vi behöver bli mer öppna för intryck och influenser från olika delar av världen för att Värmland ska fortsätta utvecklas, säger Catarina Segersten Larsson, regionråd.

En annan viktig samarbetspartner har varit Karlstad Universitet.

- Det har varit en viktig och intressant utställning! Som lärosäte har vi bland annat bidragit med
lärarhandledning och en föreläsningsserie (7,5 hp). Vi hoppas att 1001 Inventions har skapat större förståelse för vår världsbild, olika kulturer och dess betydelse,
säger rektor Åsa Bergenheim.

Många besökare har sett utställningen flera gånger, en av dem är landshövding Kenneth
Johansson.

Utställningen har varit mycket viktig för Värmland. Den har, på ett unikt sätt, satt både länet och Värmlands museum på kartan. Vi harvisat att Värmland kan! Jag har besökt utställningen flera gånger, både i rollen som landshövding, och som privatperson när jag har haft besök av nära
och kära. Besöken har gett mig nya intryck och insikter om vetenskapliga och kulturella bedrifter som ligger till grund för dagens moderna värld,
säger landshövding Kenneth Johansson.