Värmlands förste landsantikvarie, konsthistorikern, professor Helge Kjellin. Vartannat år delas ett stipendium ut för att främja kulturella/humanistiska insatser i Helge Kjellins anda.

Stipendiat utsedd till Helge Kjellins minne

Värmlands Museiförening utser postumt Dag Nordmark till stipendiat i Helge Kjellins minne 2021.

Professor emeritus Dag Nordmark (1945–2018) personifierade vetenskaplig kunskap likaväl som folkbildariver. Med den idag ovanliga kombinationen gick han i den legendariske Helge Kjellins fotspår. Dag Nordmark gjorde sannerligen ”kulturella/humanistiska insatser för Värmland”, det som statuterna för Stiftelsen Helge Kjellins Minne nämner att man vill premiera. Äran att ha blivit utsedd till 2021 års Kjellinstipendiat tillfaller Dag Nordmarks minne och stipendiet som sådant går till hans ”testamente” – det för nutiden och framtiden viktiga bokprojektet En värmländsk litteraturhistoria.

Stipendiet delas ut i samband med ett festsymposium för En värmländsk litteraturhistoria del I och II. Lördag 27 november på Värmlands Museum i Karlstad.

Värmland i litteraturen
En värmländsk litteraturhistoria I och II. Presentation av verket och dess tillkomst.
Helene Blomqvist, docent i litteraturvetenskap och huvudredaktör, Sofia Wijkmark, docent i litteraturvetenskap och Margaretha Ullström, universitetsadjunkt, samtliga från Karlstads universitet.

Hur Värmland blev Värmland. Något om sagornas och dokumentens vittnesbörd
Peter Olausson, docent i historia, Karlstads universitet.

Berättelsen om den vita älgen
Ulf Jonasson, dokumentärfilmare.

Stipendieutdelning i Helge Kjellins minne
Landshövding Georg Andrén, ordförande för Värmlands museiförening.

Vernissage
Invigningstal av landshövding Georg Andrén i trappan. Följs av mingel i utställningen Ord om Värmland.

Stiftelsen Helge Kjellins Minne
Till minne av Värmlands förste landsantikvarie, konsthistorikern, professor Helge Kjellin inrättades Stiftelsen Helge Kjellins Minne. Stiftelsen förvaltas idag av Värmlands Museiförening. Vartannat år delas ett stipendium ut för att främja kulturella/humanistiska insatser i Helge Kjellins anda. Utdelningen av stipendiet sker utan föregående ansökan.

Vid frågor kontakta,

Inga-Lill Fjällsby, vice ordförande i Värmlands Museiförening 070-313 44 37

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med mer än 200 000 besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra tre filialer. Värmlands Museum är ett av 24 länsmuseer i Sverige. Tillsammans är vi Sveriges största museum.