John Ericsson-gården i Långban där den nya restaurangen snart öppnar. Foto: Lars Sjöqvist/Värmlands Museum

Ny restauratör till John Ericsson-gården i Långban

Det står nu klart att det är Matthieu Oubre och Sebastian Forsström från Filipstad som kommer driva restaurangen i Långbans gruv- och kulturby. Förra veckan tecknades avtal mellan deras företag och Värmlands Industriminnesförening, som äger och förvaltar fastigheterna på Långban.

Matthieu Oubre och Sebastian Forsström har båda tidigare bland annat arbetat i köket på Henickehammars herrgård. De tar nu steget och startar upp restaurangverksamhet i egen regi i John Ericsson-gården på Långban, med start den 1 november i år – lagom till höstlovet.

- Det känns fantastiskt att vi återigen kan erbjuda mat på världens mest mineralartrika plats, Långban. Det är viktigt för att fler turister ska stanna och upptäcka en stor och viktig del av Sveriges industrihistoria, säger Åsa Hååkman Felth, ordförande i Värmlands Industriminnesförening.

Den nya restaurangen kommer spegla de två kockarnas bakgrund – det nynordiska köket möter det klassiska franska – i så väl moderna anrättningar som i traditionell och vällagad husmanskost. Luncher börjar serveras i november och omkring den 1:a advent börjar julborden. Längre fram så är planen att ha öppet mer under kvällstid, samt erbjuda catering, möten, fester och bröllop.

- Det ska bli otroligt spännande och roligt att driva restaurangen på John Ericssons-gården. Självklart kommer vi följa de anpassade restriktioner som finns för restaurangbranschen med anledning av Covid-19, säger Matthieu Oubre och Sebastian Forsström.

Värmlands Museum driver besöksverksamheten i Långban, under sommarmånaderna juni–augusti, sedan 1990-talet. Här visas varje år en ny sommarutställning i kontrast eller samklang med kulturmiljön, och permanenta utställningar om platsens unika mineral. Här erbjuds även guidade visningar, familjeaktiviteter och ett varierat programutbud.

- Vi vet att det är många som har väntat på detta. Jag och alla på Värmlands Museum ser verkligen fram emot att få samarbeta med Sebastian och Matthieu för att utveckla Långban till ett ännu bättre besöksmål, säger Daniel Olsson, besöksmålsutvecklare på Värmlands Museum.

Vid frågor kontakta,
Daniel Olsson, besöksmålsutvecklare Värmlands Museum 054-701 19 46

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med mer än 200 000 besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra tre filialer. Värmlands Museum är ett av 24 länsmuseer i Sverige. Tillsammans är vi Sveriges största museum.