Landshövdingen ny ordförande i Värmlands Museiförening

Vid årsmötet för Värmlands Museiförening på Värmlands Museum valdes Landshövding Kenneth Johansson till föreningens ordförande. Landshövdingen för Värmlands län är av tradition
ordförande i Museiföreningen och Kenneth Johansson hade svarat entydigt positivt på styrelsens förfrågan. Kenneth Johansson välkomnades varmt av vice ordförande Emelie Nilsson.

Värmlands Museiförening har som sin främsta uppgift att som vänförening stödja Värmlands Museums verksamhet. Föreningen är tillsammans med Region Värmland och Karlstads kommun stiftare och huvudman för Stiftelsen Värmlands Museum och ingår i styrelsen. Föreningen
förvaltar ett antal stiftelser och fonder vars avkastning går till konstinköp, stipendier till konstnärer och stöd till studier och forskning om Värmland. Föreningen har rönt stort intresse och ökat i medlemsantal de senaste åren.

Årsmötet valde styrelseledamöter och representanter i de stiftelser som föreningen har i uppdrag att förvalta. Verksamhetsberättelsen gicks igenom och revisorernas berättelse föredrogs. Årsmötet beviljade ansvarsfrihet för förvaltningen 2012. Den godkända verksamhetsplanen innehöll bl a fortsatt
utåtriktad aktivitet för att synliggöra föreningen samt att som tidigare verka för medlemsarrangemang som föredrag, specialvisningar av utställningar och kulturresor. Eftersom budgeten har visat positivt resultat föreslogs medlemsavgiften oförändrad. I medlemsavgiften ingår Museets årsbok. Emelie
Nilsson berättade att årets Helge Kjellinstipendiat är Leif Stinnerbom, konstnärlig ledare för Västanå teater. Avgående Aina Svensson avtackades för en lång rad av år som stark, stödjande och inspirerande ledamot av styrelsen. Ordförande avtackade mötesordförande Monica Elgh för hennes utmärkta sätt att leda årsstämman.

Vid frågor, kontakta gärna:
Emelie Nilsson, emelie.nilsson@perspektivpersutv.nu, tel 054-568595, 070-5657581.