Boda kyrka redo för nästa epok

Boda kyrka i Högboda har under hösten genomgått en total restaurering. Konservatorer från Värmlands Museum har varit på plats i snart två månader för att leda och genomföra arbetet med att rengöra och konservera kyrkans fasta inventarier. Vilket har varit ett av de mest omfattande konservatorsuppdragen för museet på senare år.

Nästa vecka hålls slutbesiktning och Cecilia Skoglund, konservator på Värmlands Museum putsar den här veckan på detaljerna. Arbetet med konservering har berört kyrkans alla fasta inventarier såsom altarsats, predikstol, altarring, läktarbarriär och bänkgavlar. Alla väggar och tak inne i kyrkan har rengjorts och åtgärdats in i minsta detalj, och innertaket har målats om för att hålla i många år framöver. Måleriarbetena är utförda av Renässans måleri AB, Råda.

- Kyrkan är restaurerad efter principen hållbart, varsamt och med reversibla material. Resultatet är en ljusare interiör som lyfter fram de fina detaljerna. På så vis bevaras kyrkans riktigt gamla atmosfär i sitt nuvarande skick, säger Cecilia Skoglund.

FAKTA: Boda Kyrka är en stenkyrka med kalkade väggar från sent 1600-tal, men all inredning kommer från tidigt 1700-tal.

Välkomma på pressvisning
Vår konservator finns på plats i Boda kyrka onsdag 2/11 och torsdag 3/11 kl 9-16 eller enligt överenskommelse. Varmt välkomna!

För mer information kontakta,
Cecilia Skoglund, konservator
054- 701 19 74

Värmlands Museum är ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer med ca en kvarts miljon besökare per år. Vi vill visa och förmedla kulturhistoria och konst som ger nya upplevelser och insikter om vad det är att vara människa – belysa samtidsfrågor, väcka nyfikenhet och ge ett vidgat perspektiv på samhällsutvecklingen. Värmlands Museum är en öppen arena för reflektion, kunskap, möten och samtal, dit alla kan komma för att bli inspirerade. Vi strävar efter delaktighet och vill beröra alla länsinvånare genom en bred verksamhet i hela länet, bl a genom våra fyra filialer.