Superlöfte inför Earth Hour: Sju miljoner pocketböcker blir klimatsmarta

Idag lanserar Månpocket och Bonnier Pocket Klimatsmart pocket som beräknas ges ut i sju miljoner exemplar under ett år. En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, ger klimatkompensation för fossila utsläpp och stöd till WWFs klimatarbete. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april. Först ut är Mian Lodalens Tiger.

– Pocket är en bruksvara som produceras i stora volymer. Månpocket och Bonnier Pocket trycker 7 miljoner exemplar varje år. Det är därför viktigt att göra produktionen av pocketböcker mer miljövänlig. Vi vill göra det lätt för våra läsare, kunder och upphovsmän att välja något som är bättre för miljön, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.

– Jag känner mig jätteglad över att tillhöra ett förlag som tar steget att arbeta mot en grönare bokproduktion. Och lite extra kul så klart att min senaste roman fick vara med i detta pionjärprojekt. Att arbeta mot en hållbar utveckling, mer miljövänligt för att rädda planeten är en gigantisk utmaning för hela mänskligheten. En kan inte göra allt, men många kan göra mycket. Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol. Hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger.

Nästan alla pocketböcker som utkommer på Månpocket och Bonnier Pocket från och med april är klimatsmarta pocket och bär logotypen ”Klimatsmart”. Det kan finnas ett litet fåtal titlar som inte är klimatsmarta, men då är de inte märkta med klimatsmart-logotypen.

De klimatsmarta pocketböckerna trycks i Sverige på FSC-papper och enbart FSC-certifierade tryckerier anlitas. Transporterna blir kortare och utsläppen minskas.

– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

FAKTA: Klimatsmart pocket innebär att:

• Böckerna trycks på FSC-märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council

och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.

• Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter

• Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att

undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly.

Klimatkompensation har till att börja med gjorts för mer än ett års pocketutgivning.

• Månpocket och Bonnier Pocket stöder Världsnaturfonden WWF och bidrar till WWFs

klimatarbete.

Läs mer på: www.manpocket.se/klimatsmartpocket och www.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket

Under WWFs manifestation Earth Hour den 26 mars skickar miljontals svenskar en signal till makthavarna att agera i klimatfrågan. Mellan klockan 20.30 – 21.30 arrangeras massor med aktiviteter i kommuner runt om i världen och i Sverige. Förra året blev det ett nytt globalt rekord för världens största klimatmanifestation och i år beräknas Earth Hour bli ännu större.

Teresa Knochenhauer, förlagschef Månpocket & Bonnier Pocket, 08-696 86 24, teresa.knochenhauer@bonnierforlagen.se

Staffan Söderberg, chef företagssamarbeten WWF, 08-624 74 16, 070-691 22 69

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se