16 av landets 20 bästa vårdcentraler är privata

16 av landets 20 bästa vårdcentraler är privata och i 15 av landets 21 landsting/regioner toppar en privat vårdcentral listan, visar en sammanställning av SKL:s nationella patientenkät genomförd av OmVård.se. Sveriges populäraste vårdcentral är landstingsdrivna Backe i Jämtland.

- Det är glädjande att en landstingsdriven vårdcentral nu är den mest uppskattade i landet. Det visar att konkurrens leder till ökad kvalitet på båda sidor. Backe jämför sig med bland annat den privata vårdcentralen Nya närvården i Hoting – som också ligger mycket högt på topplistan, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.

- Den nationella patientenkäten visar att den patientupplevda kvaliteten höjts i flera landsting. Konkurrensen sporrar utförarna, privata som offentliga och sätter patienten i centrum. Även om nyetableringarna i huvudsak är privata ökar patientnöjdheten även på de offentliga vårdcentralerna, säger Håkan Tenelius.

Läs sammanställningen Patienttoppen för att se de 20 populäraste vårdcentralerna i ditt landsting fördelat på privat/offentlig utförare på www.vardforetagarna.se eller i bifogat dokument.

För frågor, kontakta:
näringspolitisk chef
tel: +46 (0)8 762 69 24
www.vardforetagarna.se
Vårdföretagarbloggen

• privat vård
  • primärvård

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och branschorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället. Föreningen har över 2000 medlemsföretag med c:a 80 000 årsanställda. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.