Jan Levander släpper storbandsporträtt tillsammans med Bohuslän Big Band

Jan Levander släpper storbandsporträtt tillsammans med Bohuslän Big Band

Sveriges främsta arrangör, saxofonist, kompositör i en och samma person har skrivit och arrangerat musik specifikt för Bohuslän Big Band. Musiken spelades in 2011 och har hunnit mogna under några år och når nu lyssnarna för första gången.

Jan Levander är kompositör och multiinstrumentalist från Sverige. När Levander var 17 år tog jazzen tag i hans liv och blev hans främsta musikaliska fokus. Under åren har Levander komponerat musik för olika typer av konstellationer, inklusive teater, opera, orkestrar och storband. Hans signum har varit olika "crossovers" mellan improviserad musik, kammarmusik och svensk folkmusik.

Jan Levanders samarbete med Bohuslän Big Band under 2000-talet har bestått av flera konserter som saxofonist i blåssektionen. Han har arrangerat och komponerat för storbandet samt dirigerat flera av deras projekt. Han känner storbandsmedlemmarna väl och har skrivit musik efter deras unika uttryck och färdigheter vilket har varit värdefullt i skapandet.

- Efter en längre tids samarbete med BBB kom vi tillsammans fram till att det var dags för en specialskriven svit för bandet. I och med min kännedom om bandets medlemmar och förutsättningar kändes det självklart för mig att ta mig an detta stora projekt. Resultatet finns nu på denna CD. Det har gått ett tag sedan inspelningen och det har gjort gott tycker jag. Det har mognat! Jag är mycket nöjd och stolt över resultatet där bandets medlemmar får hamna i fokus både solistiskt och ensemblemässigt. Jag hoppas att detta storbandsporträtt kan glädja och möjligen förundra en nyfiken publik, säger Jan.

Skivan släpps via Naxos.

Lyssna: https://spoti.fi/3rcMlKf