Viktig markeing att Frontex inte får ansvarsfrihet

Viktig markeing att Frontex inte får ansvarsfrihet

För första gången beviljas EU:s gränspolis Frontex inte ansvarsfrihet av EU-parlamentet.
– Det är en viktig seger för alla oss som står upp för de mänskliga rättigheterna och för alla dem som utsatts för Frontex våld vid EU:s gränser, säger EU-parlamentariker Malin Björk (V).

I dagens omröstning i EU-parlamentet i Strasbourg röstade en klar majoriet för att Frontex inte ska få ansvarsfrihet. Det är första gången det händer, trots åratal av dokumenterade övergrepp mot människor på flykt längs EU:s yttre gränser.

– Det är faktiskt historiskt. Det är en stor seger för oss som står upp för de mänskliga rättigheterna och för europeisk lag, och inte minst för alla dem som utsatts för Frontex våld, säger Malin Björk.

I förra veckan läcktes en rapport från EU:s antikorruptionsbyrå OLAF som visar att Frontex inte bara begår MR-brott utan också försöker mörka övergreppen. Frontex egna sakkunniga i människorättsfrågor också liknas vid Röda khmererna, enligt interna meddelanden.

– Den här omröstningen är ett tydligt budskap till Frontex och EU:s medlemsländer: Vi accepterar inte brott mot de mänskliga rättigheterna och att dessa mörkas eller för den delen förlöjligas av den högsta ledningen. Jag hoppas att vi nu kommit till en vändpunkt där Frontex faktiskt inleder en systematisk färändring, både vad gäller behandlingen av människor på flykt och de egna interna problemen, säger Malin Björk.

I omröstningen röstade 345 ledamöter för att inte bevilja Frontex ansvarsfrihet. 284 röstade för att Frontex skulle få ansvarsfrihet. Av de svenska partierna var det bara Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som röstade för att Frontex ska få fortsatt ansvarsfrihet.

Frontex är EU:s största myndighet och har i dagsläget en budget på mer än 7 miljarder kronor.