Vänsterpartiet kräver höjda ambitioner vid klimattoppmötet i Glasgow

Vänsterpartiet kräver höjda ambitioner vid klimattoppmötet i Glasgow

På söndag inleds FN:s klimattoppmöte COP26 i Glasgow. Vänsterpartiets Jens Holm, Elin Segerlind och Malin Björk kommer att vara på plats för att trycka på för att resultatet av mötet ska bli så bra som möjligt.

I Glasgow kommer närmare 200 av världens regeringar visa hur de levt upp till de åtaganden som de utlovade vid klimattoppmötet i Paris 2015. Dessutom väntas ytterligare 25 000 delegater vara på plats. Vänsterpartiets Jens Holm, Elin Segerlind och Malin Björk är tre av dem.

Partiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm understryker att den svenska regeringen har en viktig roll att spela under förhandlingarna:

– Det bästa sättet att se till att få ett bra resultat är att själv sätta en hög ribba. Sverige borde inte nöja sig med att bara vara ett eko av EU:s otillräckliga klimatmål, utan presentera ett eget, mer ambitiöst mål, säger han.

Även Vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson Elin Segerlind har höga förväntningar på mötet.

– COP26 är vår sista bra chans att enas om en politik för att vända klimatkrisen. Min förhoppning är att världens ledare är beredda att ta ansvaret för att se till att det blir en omställning för alla och där man sätter de egna intressena åt sidan, säger hon.

EU-parlamentariker Malin Björk betonar den rika världens särskilda ansvar för den globala uppvärmningen.

– Det är jätteviktigt att Parisavtalet följs upp och att det som utlovades där inte blir tomma ord. Klimatförändringen och förstörelsen av den biologiska mångfalden, som den också hänger ihop med, är ingenting som tillhör en abstrakt framtid. Vi ser effekterna redan idag. Samtidigt är det något som är kopplat till den skeva fördelningen globalt: den rikaste procenten av världens befolkning ger idag upphov till dubbelt så stora utsläpp som de fattigaste halvan tillsammans, säger hon.