Hanna Gedin och Jonas Sjöstedt. Foto: Vänsterpartiet

Vänsterpartiet får viktiga utskottsplatser i EU-parlamentet

Nu står det klart att Vänsterpartiets EU-parlamentariker Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin får eftertraktade platser i utskotten som beslutar om bland annat klimat och miljö, offentlig upphandling och jämställdhetsfrågor.

Jonas Sjöstedt kommer att vara ordinarie ledamot i klimat- och miljöutskottet och i budgetkontrollutskottet. Han blir också ersättare i utrikesutskottet.

— Det här var precis de platser jag ville ha, så jag är nöjd. Det är bråttom att genomföra en rättvis klimatomställning och det är viktigt att EU:s pengar används på ett korrekt sätt. Jag kommer också att driva på för att EU står upp för folkrätten i både Ukraina och Palestina, säger Jonas Sjöstedt.

Hanna Gedin blir ordinarie ledamot i utskottet för den inre marknaden och ersättare i industriutskottet och jämställdhetsutskottet.

– Jag ser fram emot att få arbeta med inte minst offentlig upphandling, för att gynna schyssta arbetsvillkor, klimat- och miljöhänsyn och stoppa företag som sysslar med skatteflykt. Det känns också ärofyllt att fortsätta Vänsterpartiets vassa feministiska arbete i jämställdhetsutskottet, säger Hanna Gedin.