Malin Björk, europaparlamentariker Vänsterpartiet

V: Svensk sexköpslag kan stoppa trafficking i EU

Människohandel, prostitution och aborträtten. Det kommer Europaparlamentet debattera den 8–11 februari. Vänsterpartiet vill att alla EU-länder ska införa den svenska sexköpslagen.

– Att kriminalisera torskar och bordellägare är det mest effektiva sättet att bekämpa människohandel med flickor och kvinnor för prostitution. Vi vill att fler EU-länder inför den svenska sexköpslagen, säger Malin Björk (V) europaparlamentariker.

Aborträtten i Polen ska också diskuteras i Europaparlamentet. I oktober införd den polska konstitutionsdomstolen skärpta regler för abort och enligt domstolen är abort endast tillåtet efter våldtäkt eller om mammans liv är i fara.

– Polens abortförbud är livsfarligt. I praktiken blir det ett totalförbud mot abort. Det är ett brutalt brott mot mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter, säger Malin Björk.

Vänsterpartiet kräver att den svenska regeringen tydligt tar avstånd från Polens antiabortlagstiftning. De vill att EU stryper sin budget till Polen eftersom de inte respekterar rättsstatens principer.

– I Polen kontrollerar det konservativa partiet Lag och rättvisa (PiS) domstolarna och använder nu högsta domstolen för att inskränka aborträtten, säger hon.

Attacken mot aborträtten har mött folkliga protester och flera kvinnor vittnar om polisbrutalitet.

– Kvinnor i Europa kan inte ta aborträtten för given. Vi måste fortsätta kämpa för vår rätt att bestämma över våra egna kroppar, säger Malin Björk.

Europaparlamentet ska även debattera EU:s vaccinationsstrategi. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen möter GUE/NGL på måndag. Vänstergruppen kräver att kontrakten med läkemedelsbolagen ska vara transparenta och möjliga att ta del av. Patenten bör vara offentliga eftersom de utvecklats med offentliga medel, vilket också är viktigt för att garantera ökad tillgång till vaccin både i Europa och globalt. Vänstergruppen vill se en global överenskommelse om jämlik fördelning efter behov. Vaccin bör ges gratis till alla som behöver det, inte bara Europeiska medborgare.

Dagordning

Lotta Narvehed, pressekreterare, charlotta.narvehed@europarl.europa.eu