Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

Tuffare tag mot människohandel på gång

Om EU-parlamentets huvudförhandlare Malin Björk får som hon vill kan EU-parlamentet på torsdag rösta för en betydligt skärpt EU-lagstiftning för att bekämpa människohandeln.

På torsdag morgon kommer EU-parlamentets LIBE-utskott i Strasbourg att rösta om revideringen av EU-direktivet mot människohandel, eller trafficking. EU-parlamentets huvudförhandlare för lagförslaget, Vänsterpartiets Malin Björk, driver på för att lagstiftningen ska bli betydligt skarpare än idag. Framför allt vill hon att det ska bli olagligt att köpa sex av ett offer för människohandel, även när köparen hävdar att hen inte förstått att den prostituerade är ett traffickingoffer. Malin Björk är nervös men hoppfull inför omröstningen.

– Just nu ser vi ut att ha en majoritet bakom oss för att kriminalisera utnyttjandet av traffickingoffer. Jag hoppas naturligtvis att det håller hela vägen. Ska vi komma åt människohandeln måste vi stoppa efterfrågan på åtminstone traffickingoffer i prostitutionsindustrin, säger hon.

Idag är det förbjudet att köpa sex av någon som man vet är offer för människohandel i ungefär två tredjedelar av länderna i EU. Men hittills har få lagförts för brottet. Mellan 2015 och 2016 fälldes bara 18 personer, samtidigt som över 20 000 personer identifierades som offer för människohandel under samma period.

Efter utskottsomröstningen väntas förhandlingar med medlemsländerna att inledas. När en överenskommelse mellan parterna nåtts ska den därefter godkännas av EU-parlamentet innan den kan träda i kraft.

På onsdag morgon kommer också migrationsuppgörelsen, som medlemsländerna ännu inte enats helt om, att debatteras i EU-parlamentet. Malin Björk kommer att vara en av talarna.

– Jag ser det inte som en framgång i sig om länderna lyckas enas om en ny migrationspolitik om det bara innebär fler rättsosäkra asylprövningar, ytterligare flyktingavtal med skurkstater och att det inte görs något åt döden på Medelhavet, säger hon.

På tisdag väntas EU-parlamentet dessutom godkänna en avgörande arbetsmiljöförbättring för Europas alla byggnadsarbetare. Uppgörelsen mellan parlamentet och medlemsländerna innebär att gränsvärdena för tillåten asbestexponering inom sju år kommer att sänkas från dagens 100 000 fibrer per kubikmeter till 2000 fibrer per kubikmeter.

– Det är en oerhört viktig arbetsmiljöfråga. Idag dör 90 000 människor varje år i EU till följd av att de utsatts för asbest, och Sverige har idag ett de högsta gränsvärdena i västra Europa. Det här är också en stor seger för vänstergruppen i EU-parlamentet, som tagit initiativ till lagstiftningen, säger Malin Björk.