Skarpt läge för klimattullar ikväll

Skarpt läge för klimattullar ikväll

Ikväll väntas EU-parlamentet och EU:s medlemsländer komma överens om en uppgörelse om klimattullar. Medförhandlaren Malin Björk (V) har förhoppningar om att det blir ett direktiv som leder till betydligt sänkta globala utsläpp.

Lagförslaget om klimattullar, eller Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) handlar om att vissa varor som importeras till EU ska beläggas med en särskild klimatavgift eftersom de bidrar till stora utsläpp. Flera delar är fortfarande inte färdigförhandlade, som vilka sektorer som ska omfattas, om så kallade indirekta utsläpp ska räknas in och vart intäkterna av klimattullarna ska gå. Vänstern vill att pengarna ska öronmärkas för klimatarbete i de allra fattigaste länderna i världen, medan andra tycker att intäkterna bara ska gå rakt in i EU:s budget.

Trots att flera delar ännu inte är klara är Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som representerar EU-parlamentets vänstergrupp i förhandlingarna, ändå försiktigt positiv inför kvällen.

– Jag hoppas på framgång och att vi i Europa ska ta de första stegen att komma åt delar av de koldioxidutsläpp som orsakas genom vår import, säger Malin Björk.

Efter uppgörelsen ska förslaget också formellt godkännas av medlemsländerna i Rådet och av ledamöterna i EU-parlamentet. Lagen är tänkt att träda i kraft senast 2026.