”Skamligt att prideparaden i Belgrad ställs in”

”Skamligt att prideparaden i Belgrad ställs in”

Idag meddelade Serbiens president Aleksandar Vučić – återigen – att prideparaden under Europride i Belgrad ställs in.

– Det är en skam för hela Europa att vi hbtqi-personer år 2022 fortfarande kan nekas tillstånd att gå i ett demonstrationståg för att kräva våra mänskliga rättigheter. Det kan jag inte acceptera, säger EU-parlamentariker Malin Björk, som också är vice ordförande i EU-parlamentets tvärpolitiska hbtqi-grupp.

På torsdag åker hon och ett tiotal andra EU-parlamentariker till Belgrad för att delta i årets upplaga av Europride.

– Jag kommer att vara på plats för att visa mitt helhjärtade stöd till alla mina hbtqi-syskon. Vi är här för att stanna, vare sig Vučić, Orbán eller Åkesson eller någon annan homo- eller transfob gillar det eller inte, säger hon.

Hon kräver också att EU-kommissionen agerar.

– Serbien är ett EU-kandidatland och nu måste EU-kommissionen visa att det inte är okej att kränka människors grundläggande rättigheter, som mötesfriheten. Det kan inte bli tal för Serbien att gå med i EU just nu.

Vučić beslutade redan i slutet av augusti att ställa in paraden, men möttes då av protester, bland annat från stora delar av EU-parlamentet. Trots kritiken har Vučić nu sett till att demonstrationstillståndet dras in.

Förhandlingar har pågått och kommer fortgå hela veckan.