Foto: Elisabeth Ohlson

Prostitution och jakt på råvaror i fokus när Björk röstar i EU-parlamentet

Kommer en majoritet att ställa sig bakom ett förbud mot sexköp? Blir det krav på tuffa regler vid utvinning av de metaller och andra råvaror som behövs i omställningen till en fossilfri ekonomi? Det hoppas åtminstone Vänsterpartiets Malin Björk inför nästa veckas debatter och omröstningar i EU-parlamentet i Strasbourg.

Nästa vecka hålls en rad viktiga omröstningar. Det handlar bland annat om direktivet om förnybar energi och den europeiska elmarknaden. Det är också dags för EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att hålla sitt årliga tal om tillståndet i EU.

På torsdag kommer parlamentet även att rösta om ett regelverk för utvinning av de olika ädelmetaller och andra kritiska råvaror som behövs för omställningen till förnybar energi. Det kan handla om metaller som behövs i till exempel vindkraftverk, mobiltelefoner och elbilar. Som vänstergruppens skuggrapportör i miljöutskottet har Malin Björk tryckt på för att stärka ursprungsbefolkningars rättigheter, grundliga miljöprövningar och för att minska vårt totala behov av att utvinna de ofta svårutvunna råvarorna.

– Det är uppenbart att vi måste säkra tillgången på de råvaror som behövs för att vi ska kunna göra oss av med fossilberoendet. Men då är det lika självklart att det måste ske på ett sätt som är både socialt och ekologiskt hållbart, säger Malin Björk.

På torsdag kommer parlamentet också att rösta om ett betänkande som uppmanar medlemsländerna att införa lagar liknande den svenska sexköpslagen, där köp av sex förbjuds, för att stoppa det storskaliga utnyttjandet i prostitutionsindustrin.

– Det här är en grundläggande feministisk fråga och något som vi Vänsterpartiet drivit på för i decennier. Det kommer att bli en tajt omröstning, men vinner vi den så skulle det innebära ett stort genombrott för kampen mot prostitutionsindustrin i Europa där så många, främst, kvinnor och flickor utnyttjas, säger Malin Björk.

tisdag den 12 september kl 9 hålls en tvärpolitisk presskonferens inför omröstningen om prostitution, som Malin Björk tagit initiativ till. Förutom Björk deltar även betänkandets rapportör Maria Noichl (från S-gruppen S&D), skuggrapportör Christine Schneider (från konservativa EPP) samt Alice Bahn Kuhnke (Gröna) och Abir Al-Sahlani (liberala Renew). Under största delen av presskonferensen kommer tre överlevare från prostitution tala: Marie Merklinger (Tyskland), Saga Brodersen (Sverige) och Amelia Tiganus (Spanien). Presskonferensen kan följas på plats eller via länk: https://ep.interactio.eu/66e2-hy1p-1w4u