Malin Björk: Fel att uppmana till upprustning av EU- och Natoländer

Malin Björk: Fel att uppmana till upprustning av EU- och Natoländer

När USA:s president Joe Biden nu är i Bryssel för att träffa EU:s ledare måste fokus ligga på klimat- och covidkrisen, inte på att öka militariseringen av såväl EU som Nato. Det säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.

USA:s president Joe Biden är Bryssel för att idag, måndag, delta i Nato-toppmötet och imorgon tisdag träffa EU:s företrädare Charles Michel och Ursula von der Leyen. Med en ny president efter Trump är förvaäntningarna höga, men Vänsterpartiets Malin Björk kritisk till att målsättningarna från EU:s sida inte är tydligare.

– Vi står mitt i en klimatkris och en covidkris och detta bör mötena med Biden fokusera på. Inte minst på hur vi ska öka den globala tillgången till vaccin, genom att häva patenten på covidvaccinen i WTO. Förberedelserna inför COP26 i höst när varje land ska presentera sin målsättningar bör också vara högt på dagordningen. Men istället verkar det som om EU:s hökar vill få allt att handla om den militära upptrappningen, säger Malin Björk.

Natoländernas försvarsbudgetar har de senaste sju åren i rad. Samtidigt visar en rapport från fredsforskningsinstitut Sipri att antalet utplacerade kärnvapen runtom i världen har blivit fler.

– Varken på Natotoppmötet eller EU-mötet borde fokus ligga på att EU- och Natoländerna ska rusta upp. Det är helt fel väg att gå för att möta dagens säkerhetshot. Vi måste bort från det kalla krigets upprustningslogik och börja inse att de viktigaste hoten mot den mänskliga säkerheten som vi måste agera mot är klimatkrisen, pandemins effekter och den skenande globala ojämlikheten, och då hjälper inga stridsspetsar i världen, säger Malin Björk.