Klimatlagpaket måste skärpas av parlamentet och medlemsländerna

Klimatlagpaket måste skärpas av parlamentet och medlemsländerna

Ett ambitiöst paket med flera bra punkter, men ändå otillräckligt för att nå målen i Parisavtalet. Så sammanfattar Vänsterpartiets Malin Björk EU-kommissionens lagstiftningspaket som ska se till att EU når sitt klimatmål på 55 procent minskade utsläpp till 2030, jämfört med 1990 års nivåer.

Idag presenterade EU:s klimatkommissionär Frans Timmermans några delar av det omtalade Fit for 55, ett lagstiftningspaket med både nya lagförslag och skärpningar av redan existerande lagar som reglerar klimatpåverkan på olika sätt.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk är vänstergruppen The Lefts förhandlare för lagförslaget om klimattullar (Carbon border adjustment mechanism, CBAM), som ingår i paketet. Hon välkomnar flera av punkterna som presenterades under dagens presskonferens.

– Det är bra att Kommissionen säger att subventionerna till fossil energi ska fasas ut och att gratis utsläppsrätter ska avskaffas. Men allt detta händer på tok för långsamt, säger Malin Björk.

Samtidigt påminner hon om att grundproblemet, att klimatmålet är inte är tillräckligt ambitiöst.

– Redan målet att minska EU:s utsläpp med 55 procent är på tok för lågt och lever inte upp till Parisavtalet, som borde vara det naturliga riktmärket i alla klimatlagstiftning, säger hon.

Andra exempel på låga ambitioner gäller energisektorn.

– Målet att 40 procent av all energi ska vara förnybar till 2030 för lågt, likaså målet om energieffektvisering. Vi måste också se till att vi skärper kraven på skogsindustrin så vi i sanning satsar på hållbar förnybar energi, som inte hotar den biologiska mångfalden, säger hon.

Kommissionen föreslår också att EU:s utsläppshandelssystem EU-ETS ska utökas till att omfatta även vägtransportsektorn, sjöfarten, flygsektorn och byggsektorn. Vänsterpartiet anser att transportsektorn och även klimatpåverkan från byggnader regleras mer effektivt på nationell nivå, men bedömer att en skärpning av EU-ETS skulle kunna minska utsläppen från sjöfarten och flygen.

För att klimatpaketet ska leverera måste EU-parlamentet och medlemsländerna, inte minst Sverige, se till att förslagen som nu lagts på bordet blir betydligt tuffare.

– Vi måste samla ihop alla progressiva krafter som finns och se till att skärpa dessa lagförslag så mycket vi bara kan. Jag räknar med att Sverige vill leva upp till ryktet om att vara ett föregångsland i klimatfrågor, även när det gäller skogsbruket. Där har Sveriges regering hittills inte lyssnat tillräckligt på miljö- och klimatrösterna, säger Malin Björk.

Kl. 17-18.30 idag kommer Timmermanns att diskutera lagpaketet med ledamöterna i EU-parlamentets miljöutskott. Mötet kan följas här: https://www.europarl.europa.eu...