Högern vill sänka livsviktig klimatlagstiftning

Högern vill sänka livsviktig klimatlagstiftning

EU-parlamentets högergrupper försöker stoppa tung klimatlagstiftning. Vänsterpartiets Malin Björk är upprörd och hoppas att högerns kampanj inte ska lyckas fälla den efterlängtade lagen om naturrestaurering.

Imorgon, torsdag, röstar EU-parlamentets miljöutskott om en av denna mandatperiodens viktigaste klimatlagstiftningar. Det handlar om naturrestaureringslagen, som innebär att EU:s medlemsländer tillsammans ska återställa 20 procent av land- och havsytorna. Lagen är nödvändig för att kunna hejda klimatförändringarna, stoppa utarmningen av den biologiska mångfalden och se till att tillräckligt mycket med mat kan odlas för framtida generationer.

Men EU-parlamentets högergrupper EPP (där M och KD ingår) och ECR (där SD ingår), tillsammans med delar av Renew försöker att helt stoppa lagen. Centerpartiets Emma Wiesner går i spetsen för många av de felaktiga uppgifter som sprids om lagförslaget.

Malin Björk är kritisk högerns och Wiesners beteende.

– Det är helt oansvarigt att avfärda detta viktiga lagförslag i sin helhet. Är man missnöjd finns alla chanser i världen att istället försöka ändra och förbättra lagförslaget. Att sedan motivera detta beteende genom att sprida grundlösa uppgifter är än värre, säger Malin Björk.

På grund av högerns kampanjer väntas omröstningen bli jämn. Malin Björk hoppas nu att alla som tar klimatomställningen på allvar mobiliseras och står upp för lagförslaget.

– Går förslaget inte igenom nu får vi ingen ny chans inom de närmaste tio-femton åren. Därför är det så viktigt att vi inte låter högerns skräckkampanj sabotera det här viktiga lagförslaget, säger Malin Björk.