Frontex, hatbrott och klimat i fokus för Björk

Frontex, hatbrott och klimat i fokus för Björk

EU:s gränspolis Frontex borde inte få ansvarsfrihet efter de många avslöjanden om kränkningar av mänskliga rättigheter som myndigheten gjort sig medskyldig till. Det tycker EU-parlamentariker Malin Björk (V). Dessutom uppmärksammar hon hatbrottet i Bratislava i förra veckan, där två hbtq-personer sköts till döds, och det stundande klimattoppmötet i Sharm El-Sheikh.

Imorgon, tisdag, kommer EU-parlamentet att rösta om huruvida Frontex ska få ansvarsfrihet eller inte. Vänstergruppen The Left kommer också att försöka se till att det blir en debatt om frågan.

— Det har framkommit att Frontex inte bara gjort sig medskyldiga till människorättsbrott, de har dessutom försökt mörka det. Det är vår skyldighet att markera mot detta, säger Malin Björk.

Tillsammans med parlamentets hbtqi-grupp försöker Malin Björk också se till att parlamentet uppmärksammar hatbrottsdådet i Bratislava i onsdags, då två unga män sköts ihjäl vid en gaybar.

— Att människor skjuts ihjäl enbart på grund av vem de älskar ska inte få passera obemärkt. Jag hoppas vi får till en respektfull debatt och en resolution som i skarpaste ordalag fördömer attacken, säger Malin Björk.

Parlamentet kommer också att rösta om ett inlägg inför klimattoppmötet i egyptiska Sharm El Sheik i november.

— Resolutionen som antogs i miljöutskottet är mycket bra, den kräver att vi steppar upp klimatarbetet genom att bland annat finansiera alla de områden och människor som redan idag drabbas hårt av klimatförändringarna, säger Malin Björk.

På torsdag utses dessutom Sakharovpriset för tankefrihet.

— Jag anser att Sakharovpriset i år utan tvekan bör tilldelas till de ukrainska ledarna och civilsamhället. Vad gäller de övriga finalisterna som uppmärksammas tycker jag att Colombias sanningskommission är värdiga. Men att den misstänkte sexualförbrytaren och antifeministen Assange hamnat på listan är en trist historia, säger Malin Björk.