EU-parlamentets talman skrev inte under brev till stöd för hbtqi-rättigheter

EU-parlamentets talman skrev inte under brev till stöd för hbtqi-rättigheter

EU-parlamentets talman Roberta Metsola och högergruppens ordförande Manfred Weber finns inte med bland de 145 EU-parlamentariker som protesterat mot Serbiens president Aleksandar Vučics beslut att ställa in årets stora Europride i Belgrad. Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som också är vice ordförande i EU-parlamentets hbtqi-grupp, var med och tog initiativ till protestbrevet till presidenten. Hon är besviken.

- Att ställa in en prideparad är inget annat än en attack på grundläggande mänskliga rättigheter, på rätten att demonstrera och på mötesfriheten. Det ska inte hända i Europa 2022. Att EU-parlamentets talman och den stora högergruppen inte ens kan skriva under på det är under all kritik, säger Malin Björk.

Delegationsledarna för den gröna gruppen, vänstergruppen, den socialdemokratiska gruppen och den liberala gruppen i EU-parlamentet skrev alla under brevet.

Europride planeras att hållas 12-18 september och Malin Björk kommer att delta på plats. Paraden är tänkt att genomföras lördagen den 17 september.