EU-parlamentets vänstergrupp kräver att patentskyddet på covidvaccin hävs.

EU-parlamentet stöder vänsterns krav att häva patent på covidvaccin

En majoritet av EU-parlamentets ledamöter har röstat för vänstergruppens ändringsförslag om att häva patentskyddet på covidvaccin för att accelerera vaccineringstakten runtom i världen.

Resultatet av omröstningen igår innebär en vändning sedan parlamentet senast röstade om patentskydd på covidvaccin, i april.

– Det här handlar om att skydda folkhälsan och om global rättvisa. Äntligen börjar fler lyssna på de som jobbar med global folkhälsa och inse att vi måste ta till alla verktyg vi kan, även att häva patentskyddet, för att vi så snabbt som möjligt ska sätta stopp för pandemin, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.

Även i juni kommer EU-parlamentet att ta ställning till patentskydd på covidvaccin i en resolution om bekämpningen av den globala pandemin. Då hoppas Malin Björk få med sig en ännu större majoritet.

– Det skulle sända en tydlig signal till EU-kommissionen och medlemsländerna. Nu hoppas jag att Sveriges regering lämnar sidlinjen och tar en aktiv roll i Rådet så att även EU följer efter Indiens och Sydafrikas krav, precis som USA redan gjort, säger Malin Björk.

Av de svenska ledamöterna röstade Vänsterpartiet och Miljöpartiet ja till att häva patentskyddet. Centern, Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade nej. Socialdemokraterna la ner sina röster.