EU-parlamentet röstade för tuffare tag mot könsbaserat våld – men utelämnade prostitution

Idag röstade EU-parlamentets två ansvariga utskott om direktivet för att bekämpa det könsbaserade våldet. Vänsterpartiets Malin Björk tycker att det blev ett generellt bra ställningstagande, men beklagar att inga skrivningar om prostitution kom med.

Förslaget som röstades i parlamentets jämställdhetsutskott (FEMM) och utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter (LIBE) gick igenom med röstsiffrorna 71 för, 5 emot och 7 nedlagda röster.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som är vänstergruppens LIBE-förhandlare för förslaget, är i stort sett nöjd.

– Jag är först och främst glad över att Kommissonen äntligen släppt ett lagförslag för att bekämpa det könsbaserade våldet. Det är något vi feminister i EU-parlamentet efterfrågat i över tio år. Vi har nu också lyckats stärka Kommisssionens förslag genom att kräva en samtyckeslag, och jag har också drivit igenom en förstärkning av det förebyggande arbetet och kvinnojourernas ställning. Vi har dessutom fått in skarpa skrivningar om att också hbtqi-personer drabbas av det strukturella, könsbaserade våldet, säger Malin Björk.

Men en fråga som hon hade velat få större gehör för har varit prostitutionslagstiftningen. Helst hade hon velat få in skrivningar om att köp av sex ska förbjudas i hela EU, i likhet med den svenska sexköpslagen. Hon är förvånad över att flera av förslagets förhandlare inte ens ville ha med några skrivningar om att koppleri och hallickverksamhet bör förbjudas.

– Jag är faktiskt riktigt besviken över att inte bara högern utan också förhandlarna för den liberala och den gröna gruppen vägrade ta med något om hallickverksamhet. Jag har svårt att se hur vi ska kämpa för kvinnors rättigheter och våldet mot kvinnor när vi inte lyckas sätta stopp för vare sig mäns rätt att köpa kvinnors kroppar eller hallickarnas utnyttjande. Vi måste kan inte stå och se på när den stora prostitutionsindustrin i länder som Tyskland och Nederländerna utnyttjar hundratusentals kvinnor, säger Malin Björk.