EU-parlamentet antog idag en resolution för att hindra att ett ugandiskt lagförslag om att straffa hbtqi-personer med döden blir verklighet.

EU-parlamentet kräver att lagförslag om dödsstraff för hbtqi-personer stoppas

EU-parlamentet antog idag en kraftfull resolution för att hindra att ett ugandiskt lagförslag om att straffa hbtqi-personer med döden blir verklighet. Vänsterpartiets Malin Björk var en av ledamöterna som förhandlade fram resolutionen.

Den 22 mars antog det ugandiska parlamentet ett lagförslag som bekräftar den redan stenhårda lagen som bland annat innebär att hbtqi-personer kan få livstids fängelse. I det nya förslaget introduceras också dödsstraff för hbtqi-personer. Även människor i hbtqi-personers närhet riskerar långa fängelsestraff om de anses uppmuntra hbtqi-rättigheter eller inte anger vänner eller familjemedlemmar som är hbtqi-personer. Om bara ett par dagar väntas Ugandas president godkänna lagen så att den kan träda i kraft.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk är vice ordförande i EU-parlamentets hbtqi-grupp och har varit vänstergruppens förhandlare under arbetet med att ta fram resolutionen. Hon är nöjd med resultatet.

– Med den här resolutionen skickar vi ett tydligt budskap till Ugandas lagstiftare och till alla våra hbtqi-syskon där, att vi ser er och vi stöttar er, och vi vill att våra regeringar agerar för att stoppa lagen. Jag är glad att vi fått en bred majoritet bakom oss, säger hon och fortsätter:

– Den här lagen är så fruktansvärd, inte bara för hbtqi-personer. Den kriminaliserar ju också alla som inte anger hbtqi-personer, som en stöttande familj eller någon som hyr ut en lägenhet till ett gaypar. Omvärlden måste reagera med full kraft mot denna grymhet och EU måste öka trycket och bli en självklar internationell spelare för hbtqi-rättigheter, inte bara i Europa utan världen över.

Hon tycker att innehållet i resolutionen blev kraftfullt.

– Det är en bra text. Den påminner bland annat om kopplingen mellan kolonialismen och mycket av den hbtqi-fientliga lagstiftningen vi ser inte bara i Uganda, men också i många andra länder. Den understryker också inflytandet från utländska rörelser, som de evangeliska kyrkorna som ibland eldar på hatkampanjerna mot hbtqi-personer i Uganda.

Resolutionen antogs med 416 ja-röster, 62 nejröster och 36 nedlagda röster.