Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

EU-parlamentet kräver att de som bryter mot internationell rätt lagförs

Alla aktörer som inte följer folkrätten måste lagföras, bombningarna av Gaza måste pausas och den humanitära hjälpen måste öka. Det var några av huvudbudskapen i en resolution om Israel och Palestina som EU-parlamentet idag ställde sig bakom.

Idag röstade parlamentet om en resolution med anledning av Hamas attacker den 7 oktober och den katastrofala situationen i Gaza.

Resolutionen fördömer Hamas terrorattacker, men ställer också krav på att israeliska såväl som palestinska aktörer som bryter mot internationell rätt ska lagföras inom ramen för den internationella brottmålsdomstolen. Parlamentet betonar att attacker mot civila är ett brott mot international humanitär lag. Den humanitära hjälpen uppmanas också öka.

– Det är bra resolution och den svenska regeringen kan inte vara sämre. Här står det rent ut att attacker mot civila — från vilken sida de än kommer — är ett brott mot folkrätten. Vi kan inte bara stå och se på när civila människor mördas, säger Malin Björk.

Resolutionen uttrycker också stöd för tvåstatslösningen i enlighet med 1967 års gränser, att alla gränser mot Gaza ska öppnas och att fredsprocessen ska återupptas.

Malin Björk hade gärna sett ett starkare fördömande av Israels ockupation av Palestina.

– Vi i vänstergruppen hade lagt flera ändringsförslag om detta som tyvärr röstades ner. Men det är ett arbete för solidaritet och fred som vi kommer fortsätta, säger hon.

Resolutionen antogs med 500 röster för, 21 mot och 24 nedlagda röster.