EU-parlamentet ifrågasätter Ungern som EU-ordförande

EU-parlamentet ifrågasätter Ungern som EU-ordförande

Den här veckan kommer EU-parlamentet att rösta om en resolution som ifrågasätter Ungerns lämplighet att leda EU nästa år. Imorgon, onsdag, håller förhandlare för fem partigrupper presskonferens inför omröstningen på torsdag.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker har förhandlat fram resolutionen för parlamentets vänstergrupp The Left. Hon hade gärna sett ännu skarpare skrivningar än dem som kompromissades fram mellan de fem grupperna, från mittenkonservativa EPP (där M och KD ingår) till vänstergruppen.

– Texten innehåller ett starkt ifrågasättande av Ungern som ordförandeland för EU och det är väldigt bra. Men jag tycker parlamentet och medlemsländerna i Rådet borde gå längre än så och kräva att Ungern fråntas ordförandeskapet så länge landets regering trampar på allt vad demokrati och rättsstat heter, säger Malin Björk.

Övriga förhandlare som deltar på presskonferensen är huvudrapportör Gwendoline Delbos-Corfield (De gröna), Isabel Wiseler-Lima (EPP), Thijs Reuten (S&D) och Ramona Strugariu (Renew).

Presskonferensen hålls i pressrummet i EU-parlamentet i Bryssel. Den kan också ses live här på onsdag den 31 maj kl. 11-11.30: