EU-parlamentariker: Ta hem barnen från krigets Syrien

EU-parlamentariker: Ta hem barnen från krigets Syrien

EU-parlamentet kräver att medlemsländerna tar hem de europeiska barn som fortfarande är fast i läger i Syrien. Vänsterpartiets Malin Björk uppmanar Sverige att ta sitt ansvar och lyssna på uppmaningen.

I en resolution med anledning av att det idag är tio år sedan kriget i Syrien bröt ut kräver en bred majoritet i EU-parlamentet att EU:s regeringar tar hem de europeiska barn som befinner sig i läger i Syrien.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk välkomnar kravet och ser det som en viktig uppmaning till den svenska regeringen att ta hem de runt femtio svenska barn som befinner sig i det ökända Al Hol-lägret.

– Den här resolutionen sänder en tydlig signal till Sverige och andra EU-regeringar att de måste se till att barnen och deras föräldrar får komma till sina hemländer. Tillvaron i läger som Al Hol är fullständigt ohållbar – både för dem som befinner sig där men också för stabiliteten i omvärlden. Barn får inte straffas för handlingar som deras föräldrar eventuellt begått. Det har länder som Belgien nu insett och det borde också Sveriges regering göra, säger Malin Björk.

Ändringsförslaget där parlamentet uppmanar EU:s medlemsländer att ha hem barnen fick stöd av 472 ledamöter, medan 140 röstade nej och 75 ledamöter la ner sina röster.

Alla svenska ledamöter ställde sig bakom förslaget, utom Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som röstade nej.

Ändringsförslaget i fråga lyder: Calls on EU Member States to repatriate all European children, taking into account their specific family situations and the best interests of the child as a primary consideration, and to provide the necessary support for their rehabilitation, reintegration, in full compliance with international law.

Hela resolution antogs i torsdags med 568 röster för, 79 mot 37 och nedlagda röster.