Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

EU-lag mot människohandel skärps

EU-parlamentet och medlemsländerna har kommit överens om en skärpning av direktivet mot människohandel. Huvudförhandlaren Malin Björk (V) är framför allt glad över att sexköp av traffickingoffer förbjuds, att offrens rättigheter stärks, och att det blir ett ökat fokus på förebyggande arbete.

Sent i tisdags kväll kom förhandlarna i EU-parlamentet och EU:s medlemsländer överens om en rad skärpningar av det redan existerande direktivet för att bekämpa människohandeln.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk var en av EU-parlamentets två huvudförhandlare, tillsammans med spanska vänsterkollegan María Eugenia Rodríguez Palop. Björk är nöjd med överenskommelsen, även om hon hade velat se ett ännu skarpare förbud mot utnyttjande av offer för människohandeln, inte minst mot sexköpare.

Enligt överenskommelsen ska köp av tjänster från offer för människohandel kriminaliseras i de fall där köparen vet att hen utnyttjar ett offer för trafficking. Dessutom lyfts kriminalisering av sexköp som en möjlighet att agera mot människohandeln. Detta trots starkt motstånd från medlemsländerna i Rådet.

– Jag hade lyckats få ett starkt mandat från EU-parlamentet att arbeta för svensk sexköpslag, Det var ganska förväntat att Rådet inte skulle gå med på det. Men istället fick vi med en referens till sexköpslagen som en möjlighet att agera mot trafficking. Bara det är en stor framgång inom ramen för EU:s kriminallagstiftning, och vi fick fajtas till sista timmen, säger Malin Björk.

Medlemsländerna kommer också att behöva inrätta en nationell anti-traffickingsamordnare och en handlingsplan för att bekämpa människohandeln. Det förebyggande arbetet ska utökas och rättigheterna för människor som fallit offer för människohandel stärks.

– Det blir betydligt skarpare skrivningar kring traffickingoffers rättigheter, men också om det förebyggande arbetet. Jag ör verkligen nöjd och jag konstaterar att vi gjorde rätt i att lägga ribban högt från EU-parlamentets sida, annars hade vi aldrig nått så här långt, säger Malin Björk.

En annan förbättring i direktivet som hon och María Eugenia Rodríguez Palop förhandlat fram är att människohandel för surrogatmödraskap kommer att läggas till i listan över olika former av människohandel som omfattas av direktivet.

Varje år faller tusentals människor offer för människohandel i EU. Mörkertalet beräknas också vara stort. Främst handlar det om kvinnor och flickor som säljs i Europas prostitutionsindustri, men också om personer som utnyttjas i byggindustrin och andra sektorer.

Överenskommelsen väntas nu godkännas av EU-parlamentet och medlemsländerna innan mandatperiodens slut.