Demonstration i mot Polens senaste abortförbud i Wroclaw, oktober 2020.

Björk (V): Oacceptabelt att abortförbud inte nämns i resolution om Polen

När EU-parlamentet idag röstar om den polska rättsstatskrisen finns inga referenser till de inskränkningar av kvinnors rättigheter som den polska konstitutionsdomstolen beslutat om. Oacceptabelt, tycker Malin Björk (V).

Idag röstar EU-parlamentet om en resolution som bland annat väntas fördöma den polska konstitutionsdomstolens beslut att polsk lag gäller över EU-lagen – i strid med EU-rätten. Den här veckan är det också ett år sedan samma konstitutionsdomstol beslutade om att införa ett i praktiken totalt abortförbud, genom att hävda att abort av även svårt skadade foster står i strid med den polska konstitutionen. Beslutet ledde till massiva folkliga protester över hela Polen som pågår än idag.

Men det av domstolen beslutade abortförbudet kommer inte att tas upp i EU-parlamentets resolution, trots att det är ett tydligt exempel på hur konstitutionsdomstolen används som ett politiskt verktyg av regeringen för att inskränka människors rättigheter. Det har de stora politiska grupperna enats om för att få med sig den största partigruppen, högergruppen EPP, bakom resolutionen. Därmed villkoras EU-högerns stöd utifrån att kvinnors rättigheter förbises.

Vänsterpartiets Malin Björk upprörs av resonemanget och har därför ändå lagt två ändringsförslag för att lyfta abortförbudet i resolution.

– Som många polska aborträttsaktivister påpekat hade det senaste abortförbudet inte funnits om Polen haft en fungerande rättsstat. Att inte nämna abortförbudet i detta sammanhang är att offra kvinnors rättigheter för att blidka de allra mest reaktionära krafterna i EPP. Det är helt oacceptabelt, säger Malin Björk.

Slutresultatet av omröstningen presenteras idag, torsdag, klockan 16:30.