Björk: Hög tid att sätta ner foten mot Ungern och Polen

Björk: Hög tid att sätta ner foten mot Ungern och Polen

Nu måste EU sätta ner foten mot Ungern och Polen, som ständigt bryter mot rättsstatens principer. Det menar Vänsterpartiets Malin Björk inför tisdagens utfrågning av de båda länderna.

Imorgon, tisdag, kommer Ungern och Polen att för första gången på flera år att enligt artikel 7-förfarandet ställas till svars inför EU:s övriga medlemsländer för överträdelser av rättsstatens principer och de grundläggande rättigheterna.

Vänsterpartiets Malin Björk tycker att det är hög tid att såväl EU-kommissionen som medlemsländerna agerar kraftfullare mot de båda länderna.

– Under alltför många år har vi sett den förvärrade situationen för rättsstaten och de grundläggande demokratiska rättigheterna i Ungern och Polen. Och respekten för demokratin hänger ihop med övergreppen på mänskliga rättigheter. Så sent som i förra veckan antog Ungern en lag som förbjuder all positiv information om homosexualitet bland unga. Vi kan inte låta detta fortgå. Därför är det viktigt att denna process i Rådet fortsätter, men pressen måste vara hårdare, säger Malin Björk.

EU-kommissionen inledde redan 2017 ett artikel 7-förfarande mot Polen och EU-parlamentet krävde 2018 att samma procedur skulle inledas mot Ungern, men sedan dess har inte mycket hänt. Ett artikel 7-förfarande kan leda till att ett medlemsland förlorar sin rösträtt i Rådet.

Tisdagens möte hålls mellan EU-ländernas EU-ministrar och leds av det portugisiska ordförandeskapet.

Malin Björk deltar som enda svensk ledamot i EU-parlamentets särskilda arbetsgrupp för att övervaka rättsstaten och de demokratiska rättigheterna (Rule of Law and Fundamental Rights Monitoring Group, DRFMG).