Björk efterlyser konkret jämställdhetspolitik från svenska ordförandeskapet

Björk efterlyser konkret jämställdhetspolitik från svenska ordförandeskapet

Idag presenterade Sveriges jämställdhetsminister Paulina Brandberg det svenska ordförandeskapets prioriteringar på jämställdhetsområdet. Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk tycker att ministerns tal var bra, men hade velat höra fler konkreta besked om vilka lagförslag som ordförandeskapet tänker slutföra det närmaste halvåret.

Jämställdhetsministern besökte under måndagsmorgonen EU-parlamentets jämställdhetsutkott. Malin Björk tog till orda å vänstergruppens vägnar och ställde bland annat frågor om det pågående direktivet mot våld mot kvinnor och regeringens sänkta ambitioner för kvotflyktingmottagandet – något som inte minst drabbar kvinnor och flickor hårt.

Efter utfrågningen av Paulina Brandberg kommenterar Malin Björk utbytet med jämställdhetsminstern.

– Kristersson nämnde inte ens jämställdhet eller kvinnor när han var i parlamentet. Jämställdhetsministern visade betydligt större
ambitioner. Det välkomnas såklart, säger Malin Björk.

Samtidigt efterlyser hon mer konkret information om vad det svenska ordförandeskapet vill uppnå under sin tid vid EU:s roder.

– Jag saknar konkreta besked på flera punkter, inte minst om att ro i hamn förhandlingarna i Rådet kring förslaget till direktiv för att bekämpa våldet mot kvinnor. Inte heller får vi några tydliga svar vad gäller möjligheterna att nå en uppgörelse för fri rörlighet för regnbågsfamiljer, säger Malin Björk.