Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson.

Åtalade abortaktivister i fokus för Björk i Strasbourg

När EU-parlamentarikerna träffas i Strasbourg i veckan fokuserar Vänsterpartiets Malin Björk på de pågående rättegångarna mot aborträttsaktivister i Polen.

onsdag och torsdag kommer EU-parlamentet att debattera och rösta om kvinnliga aborträttsaktivister. Malin Björk kommer att delta i debatten som till stor del väntas handla om de polska kvinnor som står åtalade för att på olika sätt ha stått upp för aborträtten.

– Det är fullständigt oacceptabelt att vi i Europa 2023 förföljer kvinnor vars enda “brott” är att de står upp för aborträtten i ett demonstrationståg eller hjälper en medsyster i nöd att utföra en abort. EU måste klart och tydligt fördöma denna kränkning av de grundläggande rättigheterna, säger Malin Björk.

onsdag kl 10 håller Malin Björk och hennes kollegor i aborträttsnätverket All of us också en presskonferens tillsammans med en av de åtalade kvinnorna, Justyna Wydrzyńska, som deltar via länk. Justyna Wydrzyńska kan på tisdag den 14 mars dömas till tre års fängelse för att ha gett abortpiller till en kvinna.

Presskonferensen kommer också att kunna följas på länk: https://ep.interactio.eu/66e2-...

Malin Björk kommer på onsdagen också att delta i debatten om den senaste tidens drunkningar i Medelhavet.

– Det är ett moraliskt haveri att vi år efter år måste efterlysa livräddning av EU och EU:s medlemsländer, och skapandet av lagliga vägar till Europa. Här har det svenska ordförandeskapet en stort ansvar för att förhindra nya mänskliga tragedier. Tyvärr agerar den svenska regeringen helt i fel riktning, säger Malin Björk.

Sedan 2014 har över 26 000 människor drunknat i Medelhavet.