Foto: Elisabeth Ohlson

V: AI måste regleras hårdare

Idag röstade EU-parlamentets två ansvariga utskott igenom sitt förslag till EU-reglering av AI-teknologi. Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk tycker att lagtexten borde blivit skarpare.

Under dagens omröstning ställde sig utskotten bakom ett förbud av ansiktsigenkänning i realtid (”real-time remote biometric recognition”). Det var ett av vänstergruppens viktigaste krav för att ställa sig bakom förslaget. Däremot innebär parlamentets förslag idag en försvagning av riskbedömningen av AI jämfört med EU-kommissionens ursprungliga förslag. Därför lade Malin Björk ner sin röst i slutomröstningen.

– Vi vill att EU:s lagstiftning om AI ska ha strängare regler för att skydda människor mot användning som kan vara skadlig eller undergräva grundläggande rättigheter. Det krävs egentligen en slags försiktighetsprincip, ungefär som dagens kemikalielagstiftning REACH fungerar. Vi tycker att mycket mer av teknologin som håller på att utvecklas ska klassas som riskfylld, för att kunna hantera den bättre och säkrare, säger Malin Björk.

När hela EU-parlamentet ska rösta om förslaget, vilket förväntas bli i mitten av juni, kommer vänstergruppen att lägga ändringsförslag för att stärka försiktighetsprincipen.