Naturen i fokus när EU-parlamentet röstar i Strasbourg

Naturen i fokus när EU-parlamentet röstar i Strasbourg

EU-parlamentets sista omgång av debatter och omröstningar innan sommaruppehållet överskuggas av den viktiga lagen om naturrestaurering. På plats för att övertyga ledamöterna att rösta för lagen finns bland andra Greta Thunberg.

tisdag morgon kommer ledamöterna att debattera förordningen om den uppmärksammade lagen för naturrestaurering. På onsdag vid lunchtid kommer det att avgöras om lagen helt kommer att skrotas eller om den överlever högerns attacker. Svenska Greta Thunberg och andra klimataktivister är redan på plats för att visa sitt stöd för lagen.

Vänsterpartiets Malin Björk kommer att rösta för lagen, som enligt EU-kommissionens ursprungsförslag innebär att 20 procent av EU:s land- och havsytor ska återställas. Hon är kritisk till den massiva kampanjen mot lagen som framför allt den konservativa gruppen EPP (där Moderaterna och Kristdemokraterna ingår) står bakom, men som också får stöd av Centerpartiets Emma Wiesner.

– Det är oerhört oansvarigt att EU-parlamentets största partigrupp och andra enskilda ledamöter ägnar sig åt att sprida vad som ibland är rena lögner om vad lagen skulle innebära för olika medlemsländer, säger Malin Björk.

Hon vänder sig också emot att motståndarna till lagförslaget inte främst vill förbättra lagen utan bara förkasta den rakt av.

– Precis som de andra lagförslagen i Den gröna given så bygger den på att vi ser nödvändigheten av att få den på plats för att vi ska klara klimatomställningen och återupprätta den biologiska mångfalden. Tycker man inte att lagen är väl utformad finns allt utrymme i världen att ändra den. Slänger man lagen i papperskorgen nu kommer ingen ny chans förrän om många år och då kan det vara för sent, säger Malin Björk.

Samma dag röstar parlamentet också om förordningen om ekodesign för att skapa mer hållbara produkter. Som vänstergruppens skuggrapportör är Malin Björk i stort sett nöjd med miljöutskottets position.

– Jämfört med Kommissionens ursprungsförslag så har vi utökat omfattningen så att fler typer av produkter ska ingå i lagen. Vi fick också igenom kravet om att förbjuda att elektronik programmeras för att gå sönder i förtid, säger Malin Björk.

onsdag morgon kommer ledamöterna att debattera livräddningar i Medelhavet, i ljuset av den senaste tragedin då fler än 500 människor drunknade efter att europeisk kustbevakning vägrat att ingripa. Malin Björk är en av talarna.

– Att EU och dess medlemsländer på ett systematiskt sätt inte bara låter människor drunkna utan också förhindrar frivillioganistioners livräddningsinstatser är en stor skam för vår tid. Den nya migrationspakten kommer på inget sätt att förhindra att fler människor dör, säger Malin Björk.

På torsdag följs debatten upp med en resolution.