Pressinbjudan

Lördagen den 18 och söndagen den 19 september arrangerar Vänsterpartiet, Ung Vänster och ABF en stor ungdomsfacklig konferens på ABF-huset i Stockholm. Konferensens huvudtema är Ungdomars arbetsmarknad. På programmet finns föreläsare från LO, Handelsanställdas förbund, TCO, Metall, Ung Vänster och Vänsterpartiet. Pressträff ordnas i Per Albin-salen i ABF-huset på lördagen kl.12.15 med vänsterpartiets ordförande Lars Ohly och Ung Vänsters ordförande Tove Fraurud. Journalister är dessutom välkomna att delta på konferensen. För mer information och anmälan till pressträffen och/eller konferensen kontakta: Lisa Rasmussen, facklig politisk sekreterare (v) E-post: lisa.rasmussen@vansterpartiet.se Tel: 070-317 93 61 OBS! Anmälan är obligatorisk och ska inkomma senast fredagen den 17 september. Program Lördag 11.00-12.00 Lars Ohly öppnar konferensen, Katasalen 12.00-14.00 ”Arbetstidsförkortning ur ett könsperspektiv” Titti Berg, Vänsterpartiet, Fabiansalen 12.30-14.30 ”Att utesluta en nazist ur facket” Anders Ferbe, Metallarbetareförbundet, Sandlersalen 13.00-15.00 ”Ungdomars arbetsmarknad, så ser den ut” Ulrika Vedin, Handelsanställdas förbund, Katasalen 15.00-17.00 ”En arbetsmarknadspolitik för att få in ungdomar på arbetsmarknaden” Camilla Sköld-Jansson, Vänsterpartiet, Katasalen 15.00-17.00 "TCO:s arbete i Palestina" Helena Johansson, TCO, Fabiansalen 15.00-17.00 ”Facklig kamp mot rasism” Gerardo Berrios, SEKO Stockholm, Sandlersalen 15.00-17.00 ”Könsarbetsdelningen, så ser den ut och därför har den uppstått” Lisa Rasmussen, Vänsterpartiet, Brantingsalen 17.00-19.30 Bio Fackklubb 459, med inledning av Frances Tuuloskorpi, Katasalen Söndag 9.00-11.00 "Sent in i facket, varför?" Jonas Ivman, LO, Katasalen 9.30-11.30 ”En arbetsmarknadspolitik för att bryta kvinnors underordning” Camilla Sköld-Jansson, Vänsterpartiet, Fabiansalen 12.00-14.00 ”Vad kan man göra åt visstidsanställningarna?” Lisa Rasmussen, Vänsterpartiet, Katasalen 12.30-13.30 ”Att vara vänsterpartist i ett LO-fack” Vasso Papayannis, Ung Vänster, Fabiansalen 14.00-15.00 ”Att vara ung i facket” Mattias Risslén, Ung Vänster, Katasalen 15.00-16.00 Tove Fraurud avslutar konferensen, Katasalen Mer information om föreläsningarna finns på webbadress: www.ungvanster.se/fackligkonferens/