Vansbrosimningens store man har gått ur tiden

En av Vansbrosimningens initiativtagare och främsta eldsjälar Mats Qvarfot har avlidit vid en ålder av 87 år. Han somnade in 27 mars i Vansbro.

Mats kom till Vansbro 1948 från Katrineholm. Endast två år senare grundande han och en annan Vansbrobo, Einar Anselius, Vansbrosimningen 1950. Initialt ville de skapa intresse för simning genom att simma en längre sträcka. Så blev det också och från 1956 blev loppet en tävling. Mats var större delen av sitt liv drivande kring Vansbrosimningens utveckling och under 30 års tid var han engagerad som ordförande i Vansbrosimningens styrelse i fram till 1982, men han fortsatte i organisationen som huvudansvarig för Vansbrosimningens prissamling. I samband med sin 80-årsdag år 2006 mottog Mats Svenska Simförbundets förtjänstmedalj i guld för sitt gedigna arbete med Vansbrosimningen.

Mats var även upphovsman till En Svensk Klassiker som startades 1971. Det var Mats förtjänst att Engelbrektsloppet blev en del av klassikern. Det innebar att även kvinnor kunde genomföra utmaningen, eftersom det vid den här tiden inte var tillåtet för kvinnor att åka Vasaloppet. Mats genomförde Vansbrosimningen åtta gånger och blev 21:a person att klara en En Svensk Klassiker.

Till yrke var Mats försäljare vid anrika Kroons cykelfabrik, numera Monark, fram till sin pension. Hans brinnande intresse för natur och motion inspirerade många. Hans otroliga drivkraft och engagemang kommer bli saknad. Han sörjes närmast av hustrun Gertie, döttrarna Ylva, Ingela och Jeanette med familjer.

Mediekontakt Vansbrosimningen
Madelene Håll, 070-550 88 57