Sebastian Norberg segrade i den tolfte upplagan av Vansbro Triathlon

Sebastian Norberg segrade i den tolfte upplagan av Vansbro Triathlon

För andra gången i Vansbro Triathlons tolvåriga historia segrade Sebastian Norberg från Varberg medeldistansen när tävlingen avgjordes under lördagen. Damklassen vanns av Mikaela Holmberg, Varberg. Sebastian hade tiden 3:43:03 och Mikaela 4:22:31. Hemmafavoriten och i triathlonsammanhang debuterande Moa Ilar slutade på en 73:e plats av de totalt cirka 130 som deltog.

– Jag har varit här fyra gånger sammanlagt och vunnit två av dem, summerade segraren.

Övriga triathlonlopp som genomfördes under dagen var AquaBike, Sprint och familje- respektive företagsstafetter. Vattentemperaturen låg på cirka 19 grader och för övrigt var det mycket blåsigt under dagen men mestadels upphåll.

Imorgon, söndag 30 juni, arrangeras Vansbro 10K, 10 000 meter simning med start vid Flögforsen, samt Vansbro Öppen Älv, Halvsim och Kortsim. 5-6 juli fortsätter sedan simmarveckan i Vansbro med bland annat 70:e Vansbrosimningen och 30:e upplagan av Vansbro Tjejsim. Totalt är i dagsläget cirka 9 700 personer anmälda.

För övriga resultat: https://vansbrosimningen.se/re...

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är Sveriges största öppet-vattenevenemang med över 10 000 deltagare. Utöver simloppen ingår tävlingar i triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.