Elise Käck och Carl Gyllenvåg är årets kranskulla och kransmas i Vansbrosimningen.

Elise Käck och Carl Gyllenvåg tar emot segrarna i Vansbro

Idag presenterade Vansbrosimningen årets kranskulla och kransmas. Det är Elise Käck från Dala-Järna och Carl Gyllenvåg från Äppelbo som tar emot segrarna i Vansbrosimningen respektive Vansbro Tjejsim.

– Det ska bli jättekul, jag sade ja direkt, säger Elise.

– Lite av ett hedersuppdrag, säger Carl.

Elise är aktiv inom simning och har tävlat på elitnivå. Hon har bland många andra priser bland annat fyra guldmedaljer från USM i bagaget och hennes starka gren är 200 meter fjärilssim. Just nu har hon dock en paus i elitsatsningen.

– Träningen ändå mitt främsta intresse, just nu spelar jag också fotboll med Dala-Järna IK:s damlag, berättar hon.

Till vardags studerar hon på Vansbro Utbildningscenter på samhällsprogrammet. Elise har simmat Vansbrosimningen en gång som officiell tävling.

Carl är aktiv inom Äppelbo AIK:s nystartade division 8-lag i fotboll. Han studerar elteknik på Malung-Sälens gymnasieskola.

Både Elise och Carl är aktiva funktionärer för sina respektive föreningar i Vansbrosimningen, vilket också är ett av de kriterier som finns med när kranskulla och -mas utses varje år.

– Vi väljer två ungdomar varje år som är bra representanter för Vansbrosimningen och fina förebilder inom föreningslivet, vilket verkligen Elise och Carl är, säger Britta Granberg, sportchef på Vansbrosimningen.

Uppdragen som kranskulla och kransmas innebär att ta emot segrarna i herr- och damklassen i Vansbrosimningen samt segraren i Vansbro Tjejsim, men också att peppa och heja på övriga simmare i loppen. Elise och Carl kommer att koras officiellt den 4 juli i samband med funktionärernas kick-off i restaurangtältet på arenan. Då har de de speciella dräkterna på och mottar varsitt smycke designat av Horst Hanke.

Har du frågar kan du nå Elise på 072-2150441 och Carl på 072-7030122.

Vansbrosimningen genomfördes för första gången år 1950 och är Sveriges största öppet-vattenevenemang med över 10 000 deltagare. Utöver simloppen ingår tävlingar i triathlon. Vansbrosimningen är sedan 1971 en del av En Svensk Klassiker.