Årets kransmas och kranskulla är utsedda!

Årets kransmas och kranskulla är utsedda!

Isac Willman 21 år och Moa Olsson 17 år, från Vansbro, får det ärofyllda uppdraget att välkomna simmare i mål 3-5 juli som Vansbrosimningens kransmas och kranskulla. De representanter Vansbro på ett ypperligt vis med sitt gedigna idrottsintresse och positiva inställning.

– När jag fick nyheten blev jag överraskad, men väldigt glad. Det är någonting som jag drömt och velat vara göra sedan jag varit liten, så det ska verkligen bli roligt och ärofyllt, säger Moa Olsson.

Moa har just slutfört andra året av fyra på skidgymnasiet i värmländska Torsby. Tidigare i år representerade hon de svenska färgerna i Junior VM på skidor i Kazakstan. Målet med skidåkningen är att bli en del av världseliten och tävla på de större mästerskapen.

Lite kuriosa är att Isac Willmans mormor, Anita Willman, var Vansbrosimningens allra första kranskulla år 1956. Även Isacs mor och mostrar har haft rollen, detsamma gäller Moas syster och mor. Goda råd finns alltså nära till hands.

– Jag blev lite förvånad först när jag blev tillfrågad, men tycker absolut att det ska bli jättekul att vara kransmas i sommar, berättar Isac, vars stora intressen är fiske, ishockey och golf. För tillfället hjälper han till på sin pappas golvläggarfirma efter avslutade sportfiskestudier i Forshaga, Värmland.

Som många andra Vansbrobor har Moa och Isac varit med i Vansbrosimningens funktionärstab under flera år och har en god inblick i arrangemanget och vad det handlar om.

– Jag har, så många år som jag kan minnas, jobbat med matserveringen under stora simningen. Man har stött på många problem och kaotiska situationer ibland, men det är också bland det roligaste jag vet, att jobba under den dagen, berättar Moa.

Båda har också erfarenhet som deltagare i loppen. Moa planerar att göra sitt sjätte Vansbro Tjejsim, medan Isac har ett speciellt mål i sikte.

– Ja, jag har simmat funktionärssimmet två gånger tidigare och det kommer nog att bli några fler. Morsan har sagt att hon har simmat på ca 40-45 minuter, så jag lär ju slå det någon gång!

Moa OlssonMoa Olsson

Ålder: 17 år men fyller 18 år dagen efter simningen.
Gör: Går i skola i Torsby på skidgymnasiet och ska börja i tredje året till hösten.
Fritidsintressen: Träna, umgås med familjen och vara i fjällen.
Hemlig talang: Är en hejare på att laga baconsås.
Antal sim: 1 Funktionärssim, 2 Vansbro Kortsim och 5 Vansbro Tjejsim. Jag ska simma mitt sjätte Tjejsim under årets simning.

Isac WillmanIsac Willman

Ålder: 21
Gör: Just nu tar jag det ganska lugnt på dagarna spelar golf och fiskar.
Fritidsintressen: Fiske, ishockey, golf
Hemlig talang: har inte riktigt hittat någon än men hoppas det dyker upp någon snart!
Antal sim: 2 Funktionärssim.