Genomgång av ritningar i nya produktionsanläggningen i Solna.

Valneva Sweden AB förbereder storskalig produktion av vaccin mot COVID-19

För att möta den brådskande efterfrågan på ett vaccin mot COVID-19 utökar Valneva Sweden, det svenska dotterbolaget till vaccinföretaget Valneva, sin kapacitet att färdigställa och distribuera vaccin. Valneva Sweden tillverkar sedan mer än 30 år det drickbara vaccinet Dukoral i produktionsanläggningen i Solna. "Investeringen är viktig inte bara för den nuvarande pandemin utan möjliggör också tillverkning av nya vacciner för framtida nödsituationer”, säger Janet Hoogstraate, site-chef.

Ombyggnad och utbyggnad i rekordhastighet

Tillverkningen av Valnevas SARS-COV-2-vaccinkandidat, VLA2001, görs i Valnevas anläggning i Skottland. Läkemedelssubstansen kommer att skickas till Sverige som en så kallad formulerad bulk, för att fyllas i flaskor, förpackas och distribueras. Valneva Sweden har redan en aseptisk fyllningslinje på plats och arbetar nu med att bygga ytterligare en för att öka kapaciteten.

"Vi arbetar så fort vi kan med omställningen, samtidigt som vi följer de högsta kraven på kvalitet och säkerhet i produktionen", säger Janet Hoogstraate.

Ökad beredskap för framtida pandemier

Valneva har för närvarande ett avtal med Storbritannien om att leverera 60 miljoner doser COVID-19-vaccin 2021. Företaget är också i dialog med Europeiska kommissionen för att eventuellt leverera till Sverige och andra länder i Europa. Övergången till tillverkning av ett vaccin mot COVID-19 innebär att Valneva nu hjälper till att stärka Sveriges beredskap för framtida pandemier, få på plats rutiner och utrustning som kommer att vara redo vid en ny pandemi.

”Det finns flexibilitet i att kunna producera vacciner lokalt. Vi har haft vår fabrik här i många år och kommer att fortsätta vara redo att producera vacciner för de svenska och nordiska marknaderna vid framtida behov. Vårt mål är att bidra till en värld där ingen dör eller lider av en sjukdom som kan förebyggas genom vaccination, både nu och i framtiden”, avslutar Janet Hoogstraate.

Fakta Valneva Sweden AB

Valnevas portfölj innehåller två kommersiella vacciner för resenärer: vaccin mot japansk encefalit och vaccin mot koleraorsakad diarré. Företaget har olika vacciner under utveckling bland annat vaccin mot Borrelia (Lyme disease) och Chikungunya. Dessutom driver Valneva ett globalt vaccinprojekt mot COVID-19 (VLA2001). Valneva har verksamhet i Österrike, Sverige, Storbritannien, Frankrike, Kanada och USA med över 500 anställda.

Historik

Bolaget bildades 1993 när dåvarande SBL, Statens Bakteriologiska Laboratorium, delades i en myndighetsdel, Smittskyddsinstitutet (SMI), och en bolagsdel, SBL Vaccin AB. Våren 2015 såldes vaccinbolaget av sin dåvarande ägare Crucell Sweden AB i Solna till det österrikisk-franska vaccinbolaget Valneva.

Valneva Sweden AB

Gunnar Asplunds allé 16