Nytt bibliotek/kulturhus i Vallentuna hösten 2010

Bedömningsgruppen för bibliotek/kulturhus i Vallentuna rekommenderar enhälligt förslaget från Nyréns Arkitektkontor AB att ligga till grund för vidare bearbetning och genomförande. Förslaget utvecklar Kommunalhusparken genom ett södervänt cirkulärt uterum som bildar ett vackert och trivsamt centrum för såväl park som bibliotek/kulturhus. Samtidigt kopplas byggnaden aktivt mot Tuna torg genom det framskjutna uppglasade kulturrummet. Bedömningsgruppen anser att Nyréns förslag svarar bäst mot programmet för de parallella uppdragen och att den färdiga bygganden kan komma att bli ett arkitektoniskt tillskott till Vallentuna centrum. Bakgrund Tre förslag på nytt bibliotek/kulturhus i Kommunalhusparken var utställda på Vallentuna bibliotek 5-19 februari 2008. Förslagen var resultatet av de parallella arkitektuppdrag som pågått sedan december 2007. Allmänheten kunde lämna synpunkter på förslagen till och med söndagen den 17 februari 2008, inför bedömningsgruppens sammanträde den 18 februari. Ett drygt hundratal personer valde att fylla i en blankett på biblioteket alternativt svara via den enkät, som fanns vid presentationen på kommunens webbplats. Drygt 50 procent av de vallentunabor som lämnade synpunkter förordade Nyréns Arkitektkontors förslag. Förslagen från Johan Celsing Arkitektkontor respektive LLP/Bergs Arkitektkontor förordades av ca 25 procent vardera. 7-8 personer ville att Kommunalhusparken skulle lämnas orörd och att nuvarande bibliotek skulle byggas ut i stället.