Första spadtag för Vallentuna trafikplats

Första spadtag för Vallentuna trafikplats

När första spadtaget skulle tas för Vallentuna trafikplats var det inte bara chefer och politiker på plats. Nästan 100 barn hjälpte till att ta ett ordentligt första spadtag!

Det var stor uppslutning när första spadtaget för Vallentuna trafikplats togs på onsdagen den 23 juni. Närmare trehundra personer var på plats vid evenemanget.
- Järnvägskorsningen i Vallentuna har i folkmun kallats för ”röda korset”. När bommarna fälls för att släppa fram tågen växer bilköerna åt alla håll. Att något behöver göras har man faktiskt pratat om i tjugo, trettio år. Äntligen påbörjas bygget av en helt ny och planskild trafiklösning! säger Örjan Lid, kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun.

Trafikplatsen kommer att bestå av en rondell som är överbyggd av dubbla järnvägsspår. Det blir en planskild korsning som både förbättrar trafiksäkerheten och medger tätare turer för tågen. För bilister, cyklister och fotgängare blir det lätt och smidigt att ta sig under järnvägen, och in till Vallentuna centrum.
- För Vallentunas utveckling är det absolut nödvändigt att få till en trafiklösning som är hållbar för både kollektivtrafiken och biltrafiken, säger Örjan Lid.

I samband med bygget av en ny trafikplats kommer vägen mot Upplands Väsby att däckas över i form av en sociodukt. En sociodukt kan beskrivas som en hundra meter bred bro som består av gröna ytor och annan växtlighet. Den återskapar kontakten mellan centrum, kyrkan och omgivningarna.

Bygget av trafikplatsen är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, SL och kommunen. Därför var även Christer Agerback, regionchef Stockholm Trafikverket och Christer G Wennerholm, styrelseordförande SL på plats för att ta det historiska spadtaget. De fick god hjälp av närmare 100 barn, som med varsin plastspade grävde en ordentlig grop. Trafikplatsen beräknas bli klar 2013.